4 0 0 10.07.2025
Formule 1 zažila otřes, jaký nepamatovala celou dekádu. Christian Horner po dvaceti letech skončil v čele týmu Red Bull. Z Milton Keynes odchází muž, který stáj proměnil v dominující sílu a přivedl ji k šesti Pohárům konstruktérů a osmi jezdeckým titulům.
Skončila tím jedna velká éra, budoucnost týmu se zdá nejistá a na obzoru se rýsuje přetahovaná o jeho nejcennější poklad - čtyřnásobného mistra světa Maxe Verstappena.
Hornerovy zásluhy jsou nezpochybnitelné. Z upadajícího Jaguaru vybudoval s pomocí technického génia Adriana Neweyho a štědrého rozpočtu impérium, které v letech 2010 až 2013 drtilo konkurenci.
Jenže ve světě moderního motorsportu platí tvrdé pravidlo: jste jen tak dobří jako váš poslední závod. Jakmile Red Bull v posledních dvou sezonách ztratil dominanci a uvnitř týmu to začalo vřít, Hornera už nedokázaly ve funkci udržet ani jeho věhlas, ani dřívější úspěchy.
Propad formy Red Bullu odstartovala smrt zakladatele nápojového impéria Dietricha Mateschitze v roce 2022, po níž se mocenské karty rozdaly nanovo.
Do čela celé společnosti Red Bull nastoupil nový management a v týmu formule 1 se rozhořel zákulisní boj o vliv. Horner dlouho těžil z podpory thajské větve vlastníků v čele s Chalermem Yoovidhyou, která mu poskytovala silné krytí.
Proti němu stál zkušený mentor Helmut Marko, k němuž se přidal i klan Verstappenových. Maxův otec Jos nesl nelibě Hornerovy kauzy. Hlavně interní skandál kolem údajného obtěžování zaměstnankyně.
Podle zákulisních zpráv dokonce volal po šéfově odchodu. Horner sice byl z oněch obvinění oficiálně očištěn, ale jeho pověst utrpěla a uvnitř týmu vznikl nebezpečný rozkol.
Letošní neuspokojivé výkony monopostu RB21 dodaly Hornerovým odpůrcům další munici. Red Bull během pouhého roku spadl z neporazitelné formy na úroveň čtvrtého nejlepšího týmu ve startovním poli. V Poháru konstruktérů ho loni předstihl McLaren a na letošní titul už může také zapomenout.
Navíc odešli i další tvůrci dřívějších úspěchů, jako legendární konstruktér Adrian Newey. Tým teď působí, jako by ztratil dosavadní směr.
Hornerův riskantní projekt vývoje vlastních motorů zatím nepřináší ovoce. Nedaří se ani najít druhého jezdce, který by se alespoň přiblížil Verstappenovi. Zatímco Nizozemec i s nespolehlivým vozem dokázal vyhrát dvě Grand Prix a drží tým nad vodou, jeho kolegové se v kokpitu střídají a posbírali jen pár bodů.
Odchodem Hornera v Red Bullu končí vleklý mocenský souboj, který probublával poslední dva roky. Vítězem je v něm jednoznačně druhý tábor - Marko a mladý spolumajitel Mark Mateschitz, úzce propojení právě s Verstappenem.
To svědčí o jedné zásadní věci: vedení Red Bullu si uvědomilo, že udržet Verstappena je pro budoucnost týmu důležitější než loajalita k dlouholetému šéfovi.
Horner se s šampionem sice rozloučil v dobrém (Verstappen mu veřejně poděkoval za vše, co pro něj udělal), ale chlad ve vztazích s rodinou Verstappenových byl veřejným tajemstvím. Teď Red Bull dává najevo, že odstraní každou překážku, jen aby si svou hvězdu udržel.
Verstappen má přitom v rukou trumfy. Ve 27 letech a se čtyřmi tituly je na vrcholu sil a každý tým by o něj stál. S Red Bullem má sice smlouvu až do roku 2028, ale kontrakt obsahuje výstupní klauzule.
Hovoří se o tom, že pokud nebude Red Bull figurovat v průběžném pořadí týmů do třetího místa, může po sezoně odejít.
A právě to teď reálně hrozí - Red Bull je v Poháru konstruktérů až čtvrtý a Verstappen se v pořadí jezdců drží jen těsně na třetí příčce. Aktivace této klauzule je tak na spadnutí.
Není tajemstvím, že o Verstappena by v takovém případě okamžitě usiloval Mercedes, který v něm vidí ideálního nástupce Hamiltona. Podle některých zdrojů dokonce lidé kolem Verstappena nedávno sami oslovili Mercedes, aby prozkoumali jeho zájem.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff přiznal, že situaci kolem Verstappena sleduje. Upozornil však, že to není jednoduché, protože Mercedes má pod smlouvou vlastní hvězdy (George Russella a Andreu Kimi Antoneliho) a Verstappenův příchod by si vyžádal těžká rozhodnutí.
Red Bull se teď ocitá pod obrovským tlakem. Musí Verstappena přesvědčit, že i bez Hornera dokáže nabídnout vítěznou perspektivu. Další kapitolu týmu teď začne psát nový šéf Laurent Mekies - zkušený inženýr s praxí u Ferrari i ve strukturách FIA, který dostal důvěru jako sázka na kontinuitu a klid.
Mekies však dosud nevedl tým bojující o titul, takže pro Verstappena zatím nepředstavuje jistotu, že Red Bull znovu nastartuje svou vítěznou mašinu.
K tomu všemu se blíží zásadní změna pravidel v roce 2026, kdy do F1 vstoupí nová generace pohonných jednotek. Verstappen potřebuje věřit, že jeho stáj bude na tenhle milník připravena lépe než konkurence.
Dá se říci, že Red Bull vsadil vše na jednu kartu - udržet Verstappena. Hornerův pád je pro tým ztrátou zkušeného lídra, ale vedení usoudilo, že toto riziko stojí za to, pokud tím uklidní svou superstar.
Pro Nizozemce je to jasný signál, že stáj bere jeho názory a budoucnost vážně. I on ví, že poslední slovo bude mít výkonnost auta. Pokud Red Bull rychle nenajde ztracenou formu, může se Verstappenova trpělivost vyčerpat a odchod se stane reálnou možností.
Konec Hornera představuje zlomový moment pro celý tým. Uzavírá se éra, v níž Red Bull dlouhé roky dominoval pod pevnou rukou šéfa. Nyní nastává období nejistoty a přerodu.
Tým musí Verstappenovi ukázat, že i bez Hornera neztratil křídla. Právě on je středobodem ambicí stáje a lakmusovým papírkem budoucích úspěchů.
Pokud se podaří největší hvězdu udržet spokojenou a dát jí konkurenceschopný vůz, může z této krize vyrůst nová vítězná kapitola. V opačném případě hrozí, že spolu s Hornerem odejdou z Red Bullu i poslední zbytky jeho bývalé slávy.