3 0 0 05.09.2025
Kauza se točí kolem daru v kryptoměně a následné aukce. Auditorské shrnutí uvádí, že úřad nevyhodnotil všechna rizika, čímž mohl porušit povinnosti dané zákonem o finanční kontrole. Podstatné je i to, že se pokračovalo v prodeji, přestože se objevila informace o zajištění části bitcoinů policií. Na definitivní závěry se čeká až po zveřejnění celé zprávy a po dalším postupu policie a soudů.
Zjednodušeně řečeno jde o to, aby se při nakládání s veřejnými prostředky dodržovaly právní předpisy, aby si organizace veřejného sektoru byla vědoma všech možných rizik a aktivně jim předcházela či je řešila. Důležité je také to, aby hospodaření na straně příjmů i výdajů splňovalo zásady hospodárnosti, účelnosti a efektivity - například aby se pořizovalo jen to, co je skutečně potřeba, v odpovídající kvalitě a za přiměřenou cenu.
Začnu obecněji: téměř každá země si prošla tím, čemu se říká "auditní tsunami". Česká veřejná správa není výjimkou. Všechno se začne nezávisle auditovat a kontrolovat, až se nakonec přestane skutečně rozhodovat. Auditní zprávy pak slouží jako univerzální alibi, že věci nešlo udělat lépe.
Interní audit ale může ukázat, jak upravit procesy a komunikaci, aby se podobným problémům předcházelo. Stejně důležitý je i manažerský přístup. Nestačí jen formálně odškrtávat kolonky, je potřeba kvalifikovaně zvažovat přínosy a rizika jednotlivých kroků veřejné správy. Jen tak budou rozhodnutí informovanější a celý sektor bude fungovat efektivněji.
Jaký je rozdíl mezi interním a externím auditem - a proč je dobré mít oba?
Interní audit provádějí zaměstnanci úřadu, kteří sice spadají přímo pod ministra, ale zároveň musí fungovat nezávisle a dodržovat přísné etické a profesní standardy. Jejich práce se řídí ročním plánem vycházejícím z analýzy rizik, ale mohou provádět i mimořádné, tzv. ad hoc audity. Interní audit je tedy nedílnou součástí systému řízení a prevence rizik.
Externí auditorská firma se naopak najímá pro konkrétní úkol nebo zakázku. I ta musí postupovat podle jasných etických a profesních pravidel. V citlivých kauzách je však klíčovým faktorem důvěra veřejnosti, a proto se běžně přizve externí firma. U ní se předpokládá nezávislost a absence vazeb na vedení ministerstva. Ta si následně vyžádá podklady, včetně interního auditu. Najímání externích auditorů je v podobných případech zcela obvyklým postupem.
Předběžná kontrola znamená vyhodnotit všechna rizika ještě před přijetím peněz a zvážit účelnost. Ze shrnutí externího auditu plyne, že tady mohlo dojít k pochybení. Ale bez kompletního přístupu k plné verzi auditu nejde v této fázi dělat nějaké zásadní soudy…
Podle mě fakt, že nebyla vyhodnocena všechna rizika - odtud se odvíjí zbytek kauzy, včetně pokračování aukce poté, co ministerstvo mělo informace, že policie část bitcoinů zajistila. Zákon klade důraz na práci s riziky, ale popisuje ji obecně. V reálné praxi se však požadavek na vyhodnocení rizik a práci s riziky realizuje spíš ve formální rovině. To znamená, že se učiní často záznam, že kontrola proběhla a nebyla identifikována žádná rizika.
Potřebujeme obecný rámec pro veřejný sektor, jak s kryptem zacházet a jak řídit jeho rizika. Konkrétní pravidla přijetí mohou orgány doplnit vlastními interními předpisy.
Jak se ve výsledcích auditu odráží odpovědnost jednotlivých aktérů?
Shrnutí říká, že ministerstvo mělo informace o možném kriminálním původu daru, přesto se v transakci pokračovalo. To se mělo promítnout do posouzení rizikovosti a do péče řádného hospodáře. Všechny kroky finanční kontroly a analýzy rizik - měly být hotové před přijetím daru a později při aukci měly zohlednit nové informace. Auditoři konstatují, že postup nebyl systematický. Možná proběhly dílčí kontrolní kroky, ale ne celkové vyhodnocení.
Odpovědnost vyplývá z organizační struktury ministerstva a náplně práce jednotlivých aktérů. Potřebovali bychom ale zápisy z porad a detail komunikace uvnitř úřadu i směrem k policii či financím. Audit je nezávislé posouzení a ukazuje manažerské selhání a problémy v řízení rizik, ale jeho závěry nemusí být úplné. O odpovědnosti má smysl mluvit až po zveřejnění kompletních výsledků a trestněprávní rovina je pak na policii a soudech.
Možná zde dojde i k paradoxní situaci, že stát vlivem růstu ceny bitcoinu na celé transakci vydělá a nevznikne žádná škoda, samozřejmě kromě reputační. Ale pointa celé kauzy je, že odpovědní politici a úředníci měli zvážit reálná rizika, která mohla nastat - a to se zřejmě nestalo. Pokud na tom nakonec stát vydělá, tak to bude spíš štěstí v neštěstí než zásluha profesionálního řízení.
Střetly se dvě roviny. Formální přístup byl, že je dárce "papírově" čistý a není přímý důkaz o zločinném původu kryptoměny, takže vše je OK. Manažerský přístup: jde o velké peníze, bitcoiny, reputaci - shromážděte maximum informací z veřejných i neveřejných zdrojů a rozhodujte informovaně.
To je obecný problém naší veřejné správy. Bije se tady často formální výklad zákonů a předpisů s manažerským přístupem, který víc reflektuje rizika, přínosy a benefity. Současný stav nahrává udržování statusu quo, který často znamená, že operace jsou formálně pořádku, dodržují se zákony atd., ale z hlediska managementu a přínosu pro společnost ta operace nemusí dávat žádný smysl.
Pro nás pozorovatele zvenčí to vypadá na přístup v duchu "my jsme si odehráli svoje, jsme z obliga, a jak k tomu přistoupí kolegové z druhého ministerstva, nás nezajímá". Tomu se říká resortismus.
Podle mého názoru je tahle zkušenost tak názorná, že si odteď si dá veřejný sektor velký pozor na cokoliv, co souvisí s bitcoinem. Je ale nutné mít nějaký rámec, jak zacházet s kryptem ve veřejné správě.