Kategorie zpráv

Česko sjednotí vizuál státních institucí. "Působí přímo a čitelně," hodnotí grafik

Česko sjednotí vizuál státních institucí. "Působí přímo a čitelně," hodnotí grafik; Zdroj foto: Ministerstvo zahraničních věcí ČR

"Symbol tvoří červený obdélníkový štít s bílým dvouocasým lvem ve skoku v horní části a modrým pruhem po straně, který odkazuje k české trikoloře," píše ke svému návrhu na webu studio Najbrt, jehož návrh porota vybrala. Lev vychází z malého státního znaku, autoři návrhu jej ovšem modernizovali, například zvětšili korunu, drápy či jazyk.

Kromě lva je součástí nového stylu, kterým se má podle ministerstva zahraničních věcí Česko připojit, i nové písmo Czechia Sans™. Tím se země připojí k evropským státům, které své vizuály sjednotily v minulosti, svoje písmo má třeba "baltský tygr" Estonsko.

Toto "zpoždění" ale podle odborníka z Ateliéru grafického designu při VUT v Brně Jozefa Ondrika není zásadní. "Na první pohled se může zdát, že Česko zaspalo. Ale ten závod není podstatný. Podstatné je o této potřebě vést otevřenou diskusi, dát návrhu čas a ten ho s okolními podmínkami prověří," říká Ondrik.

Ten se také domnívá, že návrh studia Najbrt je přímý a čitelný. "Lev je precizně stylizovaný a obsahuje množství odkazů (postoj lva, zvětšení drápů, tvarosloví ocasu). Barevnost vychází z české trikolory. Písmo, za kterým stojí Tomáš Brousil, vzniklo jako součást identity a funguje se symbolem lva kompaktně," hodnotí Ondrik.

Právě zmíněné studio Najbrt má podle Ondrika dostatečné zkušenosti k tomu, aby implementace vizuálu i v tak velkém rozsahu dopadla dobře. 

Součástí návrhu je podle resortu nejen logo, ale celý systém pravidel pro úřední tiskoviny, elektronické výstupy i digitální prostředí a sjednocení navazuje například na jednotnou státní doménu gov.cz. Grafika má sloužit jak uvnitř země při komunikaci se státem, tak v zahraničí. "Představte si, že zahraniční partner komunikuje s pěti českými institucemi a každá z nich má jiné logo. Výsledkem je zmatek a pochybnosti. V moderní diplomacii a zahraničním marketingu je důvěryhodná vizuální identita nezbytnou součástí státní komunikace," uvedl ministr Jan Lipavský (nestr.).

Celý návrh zatím stát přišel na tři miliony korun a samotná změna vizuálů všech 31 zapojených institucí přijde na další peníze, stát si od ní ovšem slibuje ušetření peněz v dlouhodobém horizontu díky jednotnému webovému designu a snížení nákladů na opakované zakázky. Implementace do celé státní správy proběhne podle zvláštního zmocněnce pro jednotnou prezentaci Česka v zahraničí Marka Pyszka zhruba do pěti let.

Jsou tři miliony za návrh hodně, nebo málo? "Propozice tohoto projektu přesně neznám. Možná je ta suma přehnaná, ale z vlastní zkušenosti si myslím, že to tak nebude. Za tou částkou bude pravděpodobně množství práce v pozadí, kterou běžný smrtelník mimo obor nevidí," vysvětluje Ondrik.