48 0 0 11.04.2025
Praha 11. dubna 2025 (PROTEXT) - Nová studie společnosti Kaspersky odkrývá překvapivou pravdu o online důvěře mileniálů
Nová studie od společnosti Kaspersky odhalila znepokojivou naivitu v digitálním chování mileniálů. Jako první generace, která vyrůstala se sociálními médii, se mileniálové pyšní svou technologickou zdatností. Podle průzkumu se 71 % považuje za digitálně nejgramotnější členy domácnosti. Navzdory této sebejistotě však sedm z deseti (70 %) respondentů přiznalo, že ne vždy ověřují pravost svých digitálních vazeb. Toto zjištění je podstatné, když vezmeme v úvahu, že se téměř dvě třetiny (64 %) mileniálů setkaly online s někým, koho podezřívají, že změnil nebo zkreslil svoji pravou identitu.
Jeden z deseti mileniálů zkreslil svoji pravou identitu na sociálních sítích
Při hlubším zkoumání studie zjistila, že více než jeden z deseti (14 %) mileniálů na sociálních sítích někdy použil falešné jméno, vytvořil si falešný profil nebo záměrně předstíral, že je někdo jiný. Tato statistika ukazuje znepokojivý trend – digitální zkreslování není pouze doménou několika podvádějících jedinců, ale toto chování přijali i někteří z řad mileniálů.
Ruth Guest, kyberpsycholožka a zakladatelka hry Sersha podporující bezpečné chování na sociálních sítích, podotýká: „Když bezvýhradně věříme svým vlastním digitálním dovednostem, můžeme přehlédnout možnost, že ostatní nejsou ve skutečnosti takoví, jací se zdají být. Naší důvěry využívají v některých případech prostřednictvím falešné identity a jiných podvodných taktik jedinci se silnými narcistickými, psychopatickými nebo machiavelistickými rysy.“
Důsledky takového chování jsou zřejmé – 38 % mileniálů uvádí negativní zkušenosti z důvodu zklamané důvěry v online vztazích a 68 % uvedlo, že je méně pravděpodobné, že budou důvěřovat navazování vztahů online. Možná nejpřekvapivější je, že navzdory tomu všemu 44 % mileniálů tvrdí, že nadále důvěřují informacím sdíleným v rámci jejich online komunit.
Jak mohou mileniálové posílit svoji digitální obranu
„Mileniálové jsou hlavními digitální správci v domácnostech po celém světě. Je proto na nich samotných, aby identifikovali a řešili naivitu a nadměrné sebevědomí své generace. Jejich role přesahuje jejich vlastní životy a ovlivňuje širší online komunitu prostřednictvím správy digitálních životů ostatních,“ říká Marc Rivero, vedoucí bezpečnostní výzkumník týmu GReAT (Global Research & Analysis Team) ve společnosti Kaspersky. „Proaktivními kroky, jako jsou ověřování identit, správa osobních údajů a vyhledávání informací o aktuálních kybernetických hrozbách, si mohou mileniálové udržet kontrolu nad svojí online bezpečností a snížit riziko podvodu. Rozvíjením svých digitálních návyků chrání nejen vlastní bezpečnost, ale vytvářejí také precedens pro mladší generace či technicky méně zdatné jedince a posilují kulturu bdělosti ve stále zrádnějším online prostředí.“
Následující doporučení a zdroje mohou pomoci mileniálům a jejich rodinám nebo přátelům zorientovat se v rizicích, která s sebou digitální interakce přinášejí:
Další tipy pro online zabezpečení osobních údajů najdete v článku opatření proti doxingu.
Kompletní zpráva o průzkumu je k dispozici ZDE.
Metodologie průzkumu
Online průzkum provedla přední nezávislá agentura pro průzkum trhu jménem společnosti Kaspersky v lednu 2025 a shromáždila poznatky od 4000 jednotlivců ve věku 27 až 43 let v těchto osmi zemích: Spojené státy, Velká Británie, Francie, Německo, Itálie, Řecko, Srbsko a Španělsko.
Zdroj: Kaspersky