5 0 0 11.06.2025
Praha 11. června 2025 (PROTEXT) - Spotřebitelský průzkum mezi více než 2500 respondenty v deseti zemích EU, provedený od listopadu 2024 do ledna 2025, potvrdil poptávku po přehlednějších, rychlejších a spolehlivějších informacích o výrobcích s vysokou energetickou náročností, které by podpořily přechod Evropy k energeticky úsporným nákupům.
Projekt EPREL Services se snaží změnit způsob, jakým spotřebitelé i odborná veřejnost přistupují k údajům o energetické náročnosti výrobků v celé Evropě. V návaznosti na Evropskou databázi výrobků pro energetické štítkování (EPREL) projekt vyvíjí nové nástroje pro zlepšení přístupu k údajům, zajištění jejich kvality a podporu udržitelných nákupních rozhodnutí. EPREL poskytuje spotřebitelům jednotný celoevropský zdroj online, kde mohou rychle vyhledávat, filtrovat a porovnávat výrobky označené energetickými štítky s harmonizovaným hodnocením účinnosti, technickými parametry a údaji o provozních nákladech.
„Spotřebitelé napříč Evropou jsou motivováni nakupovat udržitelně, potřebují však spolehlivé, dostupné a srozumitelné informace,“ uvedl zástupce projektu EPREL Services – Juraj Krivošík, z organizace SEVEn, The Energy Efficiency Center, z.ú. „Náš průzkum ukazuje, že ačkoli energetická účinnost a další nákladové faktory zůstávají hlavní prioritou, spotřebitelé oceňují také transparentní technické informace a zjednodušené nástroje pro porovnávání výrobků. Nová generace služeb EPREL bude tyto potřeby naplňovat a umožní spotřebitelům i odborníkům aktivně přispět k přechodu na energeticky účinnější Evropu,“ doplnil Krivošík.
Projekt EPREL Services, spolufinancovaný Evropskou unií v rámci programu LIFE, si klade za cíl výrazně posílit dopad databáze EPREL prostřednictvím řady aktivit. Mezi ně patří vývoj nové modulární webové aplikace přizpůsobené potřebám spotřebitelů, zadavatelů veřejných zakázek, maloobchodníků a tvůrců politik.
Průzkum ukázal, že ačkoli více než 90 % spotřebitelů při rozhodování o nákupu ve velké míře spoléhá na informace online, databáze EPREL a QR kódy na energetických štítcích zatím nejsou využívány dostatečně.
Při používání online nástrojů a služeb kladou spotřebitelé v EU největší důraz na úplnost informací o produktech a filtry, možnost porovnávat produkty a třídit je podle ceny, různých vlastností nebo značky.
Při nákupu výrobků s energetickými štítky spotřebitelé nejčastěji využívají platformy pro recenze a testy výrobků a srovnávače cen. Méně často používají platformy s recenzemi zákazníků a nejméně kalkulačky pro energetiku a udržitelnost.
Dominantní roli v nákupních rozhodnutích hrají nákladová hlediska, přičemž spotřebitelé oceňují energetickou účinnost výrobků, ale její relativní význam se mění podle kategorie výrobků:
Záruka se ve všech kategoriích stabilně umísťuje na předních místech, což potvrzuje důraz spotřebitelů na trvanlivost výrobků. Mezi další minimálně středně důležité faktory patří kvalita servisních služeb, recenze zákazníků i expertů, dostupnost náhradních dílů, emise škodlivin, značka, dodací lhůty, návody a instalační požadavky.
Zdroj: SEVEn – The Energy Efficiency Center, z. ú.
www.svn.cz
ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.