Kategorie zpráv

Evropský průzkum ukazuje silnou poptávku spotřebitelů po přístupu k údajům z energetických štítků

Praha 11. června 2025 (PROTEXT) - Spotřebitelský průzkum mezi více než 2500 respondenty v deseti zemích EU, provedený od listopadu 2024 do ledna 2025, potvrdil poptávku po přehlednějších, rychlejších a spolehlivějších informacích o výrobcích s vysokou energetickou náročností, které by podpořily přechod Evropy k energeticky úsporným nákupům.

Projekt EPREL Services se snaží změnit způsob, jakým spotřebitelé i odborná veřejnost přistupují k údajům o energetické náročnosti výrobků v celé Evropě. V návaznosti na Evropskou databázi výrobků pro energetické štítkování (EPREL) projekt vyvíjí nové nástroje pro zlepšení přístupu k údajům, zajištění jejich kvality a podporu udržitelných nákupních rozhodnutí. EPREL poskytuje spotřebitelům jednotný celoevropský zdroj online, kde mohou rychle vyhledávat, filtrovat a porovnávat výrobky označené energetickými štítky s harmonizovaným hodnocením účinnosti, technickými parametry a údaji o provozních nákladech.

„Spotřebitelé napříč Evropou jsou motivováni nakupovat udržitelně, potřebují však spolehlivé, dostupné a srozumitelné informace,“ uvedl zástupce projektu EPREL Services – Juraj Krivošík, z organizace SEVEn, The Energy Efficiency Center, z.ú. „Náš průzkum ukazuje, že ačkoli energetická účinnost a další nákladové faktory zůstávají hlavní prioritou, spotřebitelé oceňují také transparentní technické informace a zjednodušené nástroje pro porovnávání výrobků. Nová generace služeb EPREL bude tyto potřeby naplňovat a umožní spotřebitelům i odborníkům aktivně přispět k přechodu na energeticky účinnější Evropu,“ doplnil Krivošík.

Projekt EPREL Services, spolufinancovaný Evropskou unií v rámci programu LIFE, si klade za cíl výrazně posílit dopad databáze EPREL prostřednictvím řady aktivit. Mezi ně patří vývoj nové modulární webové aplikace přizpůsobené potřebám spotřebitelů, zadavatelů veřejných zakázek, maloobchodníků a tvůrců politik.

Průzkum ukázal, že ačkoli více než 90 % spotřebitelů při rozhodování o nákupu ve velké míře spoléhá na informace online, databáze EPREL a QR kódy na energetických štítcích zatím nejsou využívány dostatečně.

Při používání online nástrojů a služeb kladou spotřebitelé v EU největší důraz na úplnost informací o produktech a filtry, možnost porovnávat produkty a třídit je podle ceny, různých vlastností nebo značky.

Při nákupu výrobků s energetickými štítky spotřebitelé nejčastěji využívají platformy pro recenze a testy výrobků a srovnávače cen. Méně často používají platformy s recenzemi zákazníků a nejméně kalkulačky pro energetiku a udržitelnost.

Dominantní roli v nákupních rozhodnutích hrají nákladová hlediska, přičemž spotřebitelé oceňují energetickou účinnost výrobků, ale její relativní význam se mění podle kategorie výrobků:

  • U domácích spotřebičů a topných/klimatizačních systémů jsou spotřeba energie a účinnost, pořizovací cena, celkové náklady a provozní náklady nejvlivnějšími kritérii. 
  • U spotřební elektroniky je rozhodující počáteční pořizovací cena, zatímco spotřeba energie a provozní náklady mají menší váhu.

Záruka se ve všech kategoriích stabilně umísťuje na předních místech, což potvrzuje důraz spotřebitelů na trvanlivost výrobků. Mezi další minimálně středně důležité faktory patří kvalita servisních služeb, recenze zákazníků i expertů, dostupnost náhradních dílů, emise škodlivin, značka, dodací lhůty, návody a instalační požadavky.

 

Zdroj: SEVEn – The Energy Efficiency Center, z. ú.

www.svn.cz

Twitter

Facebook

LinkedIn

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.