171 0 0 17.09.2024
Deska nazvaná jednoduše Amelia je monotematická, věnovaná letkyni Amelii Earhart, která žila v letech 1897 až 1937 a jako první žena v roce 1932 přeletěla Atlantský oceán. Když se pět let nato pokusila obletět zeměkouli, nad Tichým oceánem se její letadlo ztratilo.
Ten osud v mnohém vyhovuje celoživotním tématům newyorské autorky: motivem technologií, příběhem s tajemstvím, navíc tu figuruje postava výjimečné ženy. Jenomže pro českou kulturní scénu je tu ještě jeden napínavý příběh: přelomovou umělkyni, laureátku Grammy i cen filmových festivalů Laurie Anderson na albu od začátku do konce doprovází Filharmonie Brno. Jedná se o skutečně výjimečný úspěch.
Klíčovou spojkou se tu stal šéfdirigent brněnského orchestru Dennis Russell Davies. V 70. a 80. letech minulého století významně spoluutvářel novou americkou hudbu, jako jeden z prvních měl důvěru k minimalistům typu Philipa Glasse: říci o něm, že "zná všechny", není moc nadnesené.
Původní verzi skladby Amelia pro velký orchestr objednal právě Davies v roce 2000, tehdy ji také pod názvem Songs for A. E. uvedl v newyorské Carnegie Hall. Jenomže Laurie Anderson, která si je jistější s prací v domácím studiu než při aranžování pro orchestr, byla s výsledkem nespokojená, jak řekla v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Amelii nadlouho odložila a hrozilo, že v jejím rozsáhlé činnosti zapadne - tak jako na albu nikdy neskončil například poutavý program Songs and Stories from Moby Dick.
V roce 2019 se však ozvalo Brno s výzvou, a tak se skladatelka s Daviesem společně vrátili k Amelii. Vznikly nové části: duety Laurie Anderson s elektrickými houslemi nebo klávesami a violoncellem Rubina Kodheliho. Dirigent mezitím přepsal orchestrální part jen pro smyčcový orchestr.
Premiéry, které se uskutečnily roku 2019 v Besedním domě, byly novým začátkem. Laurie Anderson pak s Filharmonií Brno uvedla Amelii na mezinárodním festivalu Ars electronica v Linci, ale také na americkém turné orchestru v Kansas City. Předloni se opět v Besedním domě natáčely orchestrální pasáže pro album. Na něm multimediální umělkyně dál pracovala v New Yorku a přidala party sólistů.
Druhým významným hlasem na desce je Anohni, místo tu dále má kytarista Marc Ribot nebo rytmická sekce skupiny Sex Mob, s níž Laurie Anderson vloni vystoupila v Praze. Sólo na violu hraje Petr Pšenica z brněnského orchestru. Tak vznikla studiová verze Amelie. Do stálého zvukového proudu smyčcového orchestru přichází mluvené slovo, zpěv, instrumentální odbočky. Výraz hudebních nástrojů spojitě, osudově přechází do šumu a svistotu radiových vln, moderního technologického spojení, které Amelii Earhart nakonec zradilo. "Její tragédie je tragédií moderní komunikace," říká Laurie Anderson.
Jako první na albu slyšíme zvuk motoru. Je to příležitost vzpomenout si, že na počátku kariéry téhle umělkyně byla jiná letadla: to když na desce Big Science z roku 1982 ve skladbě From The Air prakticky předpověděla letadlové teroristické útoky o 19 let později.
"Slova použitá v Amelii jsou vytažena z pilotních deníků Amelie Earhart, z telegramů, které psala svému muži Georgeovi, a z mé představy o tom, na co může myslet žena létající po celém světě," říká Laurie Anderson. Amelii vidí jako ženu, které odvaha a důvěra v techniku pomohly splnit si sen: byla přesvědčená, že je stvořená k létání, říká o ní autorka. A jako buddhistka se vžívá do pilotčina pozorování země s odstupem.
Je vlastně trochu jedno, zda nás suita, během které oblétáme svět a pociťujeme blížící se katastrofu, lapí víc, nebo trochu méně. V každém případě tu velmi živě pokračuje dílo Laurie Anderson, které se podařilo překonat ošidný bod i po svém velkém, přelomovém období v 80. letech, kdy se skvěle napojila na globalizaci, rozmach kabelových televizí i domácích počítačů a nevábnou politiku amerického prezidenta Ronalda Reagana.
Zase tu má roli její hlas, tak často neemotivní, intimně blízký. Laurie Anderson svým "vyprávěním do ucha" předběhla internetový trend šeptaných videí ASMR - ovšem neskrývala, že hezké vyprávění může mít v sobě úlisnost, mediální i politickou manipulaci.
Dennis Russell Davies jako autor aranžmá nenakládá smyčcovému orchestru příliš avantgardní potřeštěnosti, ale zároveň jde za zažitá klišé, rozhodně není soundtrackový. Zvuk opalizuje jako světlo v horkém zvuku, přelévá se a duní, podobný mořské hloubce, občas v rytmu a skřípavějším souzvuku vystihne příběh, který postupně ústí do katastrofy.
Donedávna byl konec Amelie Earhart opředený úplným tajemstvím. Nedávné nálezy napovídají, že letkyně a její asistent se tehdy nezřítili do oceánu, ale přistáli na opuštěném ostrově Nikumaroro, kde se našly kosti a plát z letadla, patrně jejich. Tahle deska ale není o záhadě, vypráví o létání, důvěře v nové technologie, letecké i radiové, které však nevyřeší opravdové problémy. Závěr, kde filharmonie opravdu hřímá a zvuk je natlakovaný, má v sobě skutečnou tragickou emoci.
Laurie Anderson získala vůbec poprvé Grammy, tedy cenu americké hudební akademie, za album Landfall z roku 2018, kde zážitek z New Yorku ochromeného hurikánem Sandy zafungoval jako základ meditace o ztrátách a vymírání.
Snad můžeme decentně vyjádřit podezření, že to ocenění dostala spíše "za všechno", za celek svého báječného díla, než za tuhle skromnou desku, která je z většiny instrumentální a jen málo zapojuje to, čím bývá Laurie Anderson unikátní: hypnotickým, konceptuálním a lišáckým vypravováním.
Nová Amelia jím nešetří, druhé poutavé těžiště aktuální desky představuje proměnlivý proud smyčců, neutichající a stabilní jako čára za tryskáčem, ale morfující se zvuky leteckých motorů, vysílaček a oceánu.
Amelia je další signál, že v sedmasedmdesáti lze od Laurie Anderson očekávat multimediální čarování, které nás překvapí, pobaví a tentokrát skrze tragický osud i dojme. Zpropadená studená válka: byla v jádru hanebná, avšak na obou stranách železné opony dala vyrůst umělkyním a umělcům, jejichž opozičnictví, podrývačnost a vtip jsou v dobré kondici dodnes.
Poslední slovo k Filharmonii Brno. S dirigentem Dennisem Russellem Daviesem už natočila alba se skladbami Philipa Glasse a Arva Pärta, vyšla na vlastním labelu orchestru. Teď se k nim přidává titul od Laurie Anderson, jejž newyorská firma Nonesuch distribuuje po celém světě. Je to satisfakce pro dlouhodobou dramaturgii Filharmonie Brno, která neignoruje současnost a přirozeně zve "Daviesovy lidi" z jejich newyorských společných let, což představuje sociální kapitál par excellence. Ať to trvá co nejdéle.