320 0 0 18.09.2024
Zná to každý, kdo ve všední dny ráno poslouchá rozhlas s dopravním zpravodajstvím. Moderátor poctivě vyjmenovává téměř všechny příjezdové cesty do Prahy a zpoždění, se kterým na nich musí šoféři počítat. Často by bylo kratší uvádět silnice, na kterých je provoz plynulý.
Přesto jsou v Praze úseky, kde bývají zácpy častější a delší. Díky sběru dat o nich dobře ví aplikace Google Maps. A právě z jejích údajů datová redakce Aktuálně.cz sestavila mapu obvyklých dopravních kolon v metropoli a jejím blízkém okolí.
Barevnost čar v mapě odpovídá tomu, na co jsou uživatelé zvyklí z navigací. Červená značí, že na každou minutu jízdy připadá minimálně jedna minuta čekání v koloně, tedy že zde řidiči oproti době bez provozu stráví dvojnásobek času.
Takových úseků je v Praze hned několik: Bělohorská ulice spolu s Patočkovou, Strakonická, Pražský okruh ve směru od D1, Liberecká a hlavně na ni navazující ulice V Holešovičkách nebo Štěrboholská spojka mezi Černým Mostem a Průmyslovou.
"Největší zácpy během ranních špiček tradičně vznikají na Jižní spojce ve směru do centra, na Štěrboholské spojce, V Holešovičkách směrem do tunelového komplexu Blanka a dále na Městském okruhu, na Barrandovském mostě a Strakonické směrem z jižních částí města do centra," vyjmenovává mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.
Obecně podle ní platí, že komplikace jsou dlouhodobě na všech příjezdových cestách ze Středočeského kraje. A s tím, jak dojíždějících přibývá, je situace rok od roku horší. V kraji přibylo za dvacet let přes 300 tisíc obyvatel, v samotné Praze pak zhruba 200 tisíc.
Ráno se hlavní pražské tahy promění v "parkoviště" ve směru do centra, odpoledne ve směru z centra. Jak ukazují data aplikace Waze - dalšího kanálu, jehož prostřednictvím Google získává údaje o provozu - odpolední špička bývá v Praze o něco slabší než ranní, zato však trvá déle.
Kdo dojíždí každý den autem směrem od dálnice D1 přes Pražský okruh na Smíchov, ztratí v kolonách přibližně 250 hodin ročně. K tomu je třeba připočítat ještě vlastní čas jízdy.
V některých pražských ulicích se auta během ranní špičky šinou tak pomalu, že jim může konkurovat i průměrný cyklista. Rekordmanem je v této disciplíně příjezd do metropole ze severu. Mezi Kbelskou a Povltavskou dosahuje průměrná rychlost aut 12 kilometrů za hodinu. Pomaleji než dvacítkou se ráno jezdí ještě na dalších sedmi čtyřproudových silnicích.
Světlou výjimkou je šestice tunelů Městského okruhu mezi Smíchovem a Trojou. Díky řízenému vjezdu v nich k dopravním kolapsům dochází jen zřídka, průměrná rychlost se pohybuje kolem padesátky. Jenže dostat se do samotného podzemí je během ranní i odpolední špičky mnohdy zdlouhavé. Právě příjezdy do Blanky převzaly od magistrály u Národního muzea titul největších dopravních špuntů v Praze.
Chronické kolony berou řidičům nejen čas. Podle údajů Portálu nehod se v metropoli stane více než 19 tisíc dopravních nehod ročně, tedy o třetinu více než v sousedním lidnatějším a dvacetkrát rozlehlejším Středočeském kraji. Téměř 97 procent nehod zaviní řidiči.
"Nehody velmi často souvisí s velkou intenzitou dopravy, jejich příčinou jsou dlouhé kolony nebo náhlá změna plynulosti provozu," podotkl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která Portál nehod provozuje.