Kategorie zpráv

Mokré drama ve Spa. Proč musel start formule 1 počkat 80 minut

Mokré drama ve Spa. Proč musel start formule 1 počkat 80 minut; Zdroj foto: Reuters

Velká cena Belgie ve Spa-Francorchamps měla původně odstartovat ve tři hodiny odpoledne, jenže těsně před startem se nad okruhem spustil prudký liják.

Ředitelství závodu proto odložilo start o celou hodinu a dvacet minut. Vozy F1 objely za safety car jediný zahřívací okruh, během něhož si většina pilotů stěžovala, že v masivní vodní tříšti nevidí vůbec nic.

Proto monoposty zamířily znovu do boxů a tribuny plné fanoušků čekaly v dešti, než se počasí umoudří.

Mimochodem, v americké sérii NASCAR se na mokru nezávodí vůbec - prší-li, závod se jednoduše přeruší a čeká se na oschnutí trati. Formule 1 se naopak pyšní speciálními pneumatikami do deště a snahou závodit i v mokru, ale i zde existují limity.

Hlavním problémem v lijáku byla viditelnost

V hustém dešti je největší překážkou prostá skutečnost, že jezdec nic nevidí. Moderní monoposty F1 s širokými pneumatikami vytvářejí ohromné gejzíry vodní tříště, které zahalí trať do bílé mlhy.

Safety car krotící pole zvedl za sebou gejzír vody a McLaren jedoucí za ním už téměř mizí v mlze. Při závodní rychlosti přes 300 km/h vzniká za každým monopostem neproniknutelná stěna vody.

Není tedy divu, že piloti vzadu "jedou poslepu", jak výstižně popsal George Russell a podle něj by byl start byl "čirým bláznovstvím".

Za omezené viditelnosti hrozí, že jezdec v plné rychlosti nenadále narazí do vraku či stojícího vozu před sebou. Tragické nehody z posledních let tuto obavu potvrzují: ve Spa-Francorchamps zemřel v roce 2019 v závodě F2 Anthoine Hubert a loni mladý Dilano van ’t Hoff, v podniku evropského šampionátu nižší formule Regional.

V obou případech došlo k tragédii po kolizích ve vysoké rychlosti za špatných podmínek. FIA proto v posledních letech raději volí zdrženlivost. Start odkládá, dokud se liják nezmírní a dokud se nepatrně nezlepší viditelnost na trati.

Pneumatiky Pirelli pod palbou

Za zmínku stojí i samotné pneumatiky do extrémního mokra. Paradoxně, ačkoliv modře označené "full wet" pneumatiky Pirelli dokážou při 300 km/h odvést až 85 litrů vody za vteřinu, závodníci je prakticky nechtějí používat k ostrému závodění.

Důvodem je opět viditelnost: čím více vody pláště odvádějí, tím větší clonu vodní tříště vytvářejí pro piloty jedoucí vzadu.

V praxi tak tyto pláště slouží hlavně k jízdě za safety car. Jakmile déšť trochu poleví, piloti raději přezouvají na přechodné "intermediate" gumy. Ty jsou rychlejší a nezpůsobují takový gejzír za vozem.

Samotný šéf Pirelli pro motorsport Mario Isola uznal, že za současných podmínek jsou "full wet" víceméně "zbytečné pneumatiky", pokud se při počasí vyžadujícím jejich nasazení stejně nesmí naplno závodit.

Pirelli se proto snaží vývoj posunout - nedávno testovala například nový hybridní "super-intermediate" typ pneu pro přechod mezi mokrem a přechodnými gumami.

Než se však vyřeší i problém oslepujícího vodního aerosolu za auty - FIA zkouší například různé kryty kol, zatím bez většího úspěchu - zůstává jízda F1 v hustém lijáku ošemetnou záležitostí.

Jezdci se liší: riskovat, nebo čekat?

Situace ve Spa- Francorchamps odhalila i různé přístupy samotných závodníků. Zatímco někteří zkušenější piloti chtěli závodit okamžitě, jiní podporovali opatrnost.

Obhájce titulu Max Verstappen cítil, že se start mohl klidně uskutečnit v plánovaném čase. "Tři hodiny, rovnou. Vůbec nepršelo," prohlásil o původním času startu a dodal, že pár kol za safet car by z trati odstranilo nejhorší kaluže.

Podle jezdce Red Bullu zbytečné otálení znamená, že už se nikdy nedočkáme "klasických mokrých závodů", protože FIA zkrátka "dělá, co chce" a hraje až příliš na jistotu.

Podobně se vyjádřil i závodník Ferrari Lewis Hamilton, který během čekání v rádiu netrpělivě opakoval, že "trať je připravená, můžeme jet". Po závodě kritizoval zbytečně dlouhou fázi za safety car. Oba šampioni světa tak měli pocit, že se v Belgii hrálo až příliš opatrně na úkor sportu.

Na opačné straně stáli jiní elitní jezdci, kteří rozhodnutí ředitelství závodu bránili. "Raději opatrně než riskovat," řekl Charles Leclerc z Ferrari a připomněl nebezpečnou historii okruhu v Ardenách.

Jezdec McLarenu Lando Norris souhlasil, že z pozice jezdce uprostřed či konce pole je situace mnohem horší než pro toho vepředu: "Věřte, že ze zadních míst nevidíte vůbec nic".

Jako správný kompromis hodnotil pozdní start i vítěz závodu Oscar Piastri. Podle dalšího jezdce McLarenu ředitelství závodu udělalo přesně to, oč je jezdci v minulých letech sami žádali, totiž "dávat si raději pozor".

 A Carlos Sainz junior závodící v barvách Williams dodal, že na běžném okruhu by se možná startovat dalo o pár minut dříve, ale na zrádném a mokrém Spa je "lepší být v bezpečí než pozdě litovat".

 FIA vs. déšť: bezpečnost především

Rozhodnutí odložit start o 80 minut tedy vzešlo hlavně ze strachu ze zbytečného rizika. Po sérii vážných nehod v posledních letech dostala bezpečnost absolutní prioritu.

To platí zejména na dlouhém, rychlém okruhu v Ardenách, kde se počasí může náhle změnit. Funkcionáři FIA si uvědomují, že ani nejlepší závodníci světa nedokáží závodit poslepu.

Jak trefně poznamenal novinář Pablo Elizalde, současné vozy F1 jsou technickými zázraky, ale v lijáku zůstávají "bezmocné". Fyzikální limity přilnavosti pneumatik a vidění nelze talentem překonat.

Toto poznání sdílí i ostatní série. NASCAR na oválech v dešti vůbec nezávodí a i IndyCar raději přeruší klání, pokud voda zaplaví trať.

Formule 1 se v minulosti pyšnila hrdiny krotícími živly v legendárních mokrých závodech, dnešní generace však volí opatrnější přístup.

Diváci možná přišli o podívanou na průtrž mračen, ale na druhou stranu se dočkali kompletních 44 kol závodu v bezpečnějších podmínkách, byť se několik kol jelo za safety car.