Kategorie zpráv

První česká lokomotiva s alkoholovým imobilizérem – CZ LOKO, GX CORPFIN a SafeLock představí na Rail Business Days nový standard bezpečnosti na železnici

Ostrava 5. června 2025 (PROTEXT) - Lokomotiva s alkoholovým imobilizérem je realitou. Společnosti CZ LOKO, GX Corpfin a SafeLock představí 10. června 2025 na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem, který zabrání rozjezdu, pokud strojvedoucí neprojde negativní dechovou zkouškou. Tato premiéra nastavuje nový standard bezpečnosti na železnici. Společnost CZ LOKO nabídne alkoholový imobilizér jako doporučenou volitelnou výbavu všech svých nových i modernizovaných lokomotiv a také jako dodatečnou výbavu pro již provozovaná vozidla.

Technologie má za sebou miliony kilometrů provozu v MHD. Tramvaj ČKD T3R.EV Dopravního podniku Ostrava (DPO) ujela během pilotu 15.000 km. Následně byly alkoholové imobilizéry rozšířeny v rámci DPO i do flotily vozů Vario LFR.E, jež s nimi dosud najely přes 8,7 milionu km. Od roku 2024 je zavádí také Dopravní podnik města Olomouc. Přechod na traťové lokomotivy proto logicky převádí ověřené řešení z městských kolejí na železniční tratě.

Potřebu alkoholového imobilizéru podtrhují ojedinělé, avšak vážné incidenty. Při srážce vlaků v Praze-Libni v roce 2024 nadýchal jeden ze strojvedoucích téměř 2 ‰ alkoholu, zraněno bylo 35 osob a škody přesáhly 31 milionů Kč. Jediná pozitivní dechová zkouška tak může znamenat ohrožení životů i milionové ztráty. Toto se naštěstí obešlo bez ztrát na životech.

„Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ popisuje Jan Slováček ze společnosti SafeLock.

„Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak např. zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy, “ doplňuje Jan Kutálek ze společnosti CZ LOKO.

Jak alkoholový imobilizér funguje

Před nastartováním vozidla vyzve strojvedoucího k dechové zkoušce. Negativní výsledek umožní jízdu vozidla, pozitivní jízdu zablokuje. Imobilizér odolává teplotám −40 °C až +85°C, nabízí namátkové testy během směny a všechna data ukládá do šifrovaného cloudu pro dohled dispečinku.

Zatímco evropská legislativa již od roku 2022 stanovuje povinnost přípravy nových osobních automobilů na instalaci alkoholového imobilizéru (tzv. alcohol interlock interface) podle nařízení (EU) 2019/2144[1], v železniční dopravě žádná podobná úprava neexistuje[2]. Nařízení ani směrnice Evropské unie neřeší použití alkoholových imobilizérů v kolejových vozidlech. Z pohledu prevence nehod na železnici způsobených pod vlivem alkoholu – které mívají vysoké materiální škody i závažné následky na zdraví a životech – jde o významný krok proaktivního posílení bezpečnostních standardů nad rámec požadavků EU.

 

O společnostech

SafeLock s.r.o. – Česká společnost (založena 2017) dodává a instaluje alkoholové imobilizéry pro silniční i kolejová vozidla; její zařízení mají v tuzemských tramvajích a autobusech najeto přes 30 milionů km.

CZ LOKO a.s. – Přední evropský výrobce a modernizátor dieselelektrických lokomotiv se sídlem v České Třebové. Jeho stroje slouží ve více než deseti zemích.

GX CORPFIN, a.s. – Česká společnost, která se více než 20 let zabývá výrobou, montáží a servisem elektronických zařízení pro monitoring polohy, spotřeby paliva a provozních parametrů drážních vozidel. V Česku a Slovensku je v provozu více než 1500 dieselelektrických lokomotiv s monitoringem od GX Corpfin.

[1] Nařízení (EU) 2019/2144 o požadavcích na obecnou bezpečnost vozidel (čl. 6 odst. 5, příloha II)

[2] Evropská agentura pro železniční dopravu (ERA): Safety Alert System, Annual Reports

 

Zdroj: Echo PR

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.