Kategorie zpráv

Radikální řez. Formule 1 dostala novou krev, mladíci touží po skalpu veteránů

Radikální řez. Formule 1 dostala novou krev, mladíci touží po skalpu veteránů; Zdroj foto: Reuters

Jen McLaren a Aston Martin si ponechaly svoji jezdeckou dvojici. Naopak se v neděli na startu v Melbourne objeví pětice mladých nováčků, byť někteří z nich už nějakou tu Grand Prix odjeli.

Vedle toho, že týmy konečně čekají nějaké výsledky od investic do talentovaných pilotů, je tu vidina technické revoluce v roce 2026. Tím, že své naděje nasadí do závodů už letos, dostanou mladíci čas na přípravu na nové podmínky.

Jack Doohan, Andrea Kimi Antonelli, Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto a Oliver Bearman - právě tato nová krev se pokusí prosadit mezi elitou. Každý z nich má za sebou jinou cestu, odlišné zkušenosti i rozdílné ambice, ale spojuje je jedno: touha prosadit se mezi hvězdy.

Doohan, syn pětinásobného mistra světa silničních motocyklů Micka Doohana, je v tomto výčtu nejzkušenější. I když má za sebou pouze jeden závod ve formuli 1, v juniorských kategoriích si udělal jméno vyrovnanými výkony a citem pro rychlost.

Alpine mu nyní dává šanci ukázat, že zvládne víc než jen zaskakovat. "Tlak? Ten k tomu patří. Ale věřím, že mám na to, abych se v F1 prosadil," prohlásil Doohan, když stáj potvrdila jeho jmenování.

Stáj Alpine prošla v posledních letech turbulentním obdobím a potřebuje stabilitu, kterou si od mladého Australana slibuje. Otázkou však je, zda bude k dispozici dostatečně konkurenceschopný vůz, aby mohl předvést, co v něm je.

Britský příslib pro Ferrari

Bearman už F1 také ochutnal. V roce 2024 odjel tři závody jako záskok za Carlose Sainze ve Ferrari. A předvedl se skvěle.

Osmá příčka v Saúdské Arábii byla jasným důkazem, že Brit patří mezi nejtalentovanější mladé piloty současnosti. Právě tato výkonnost mu otevřela dveře do Haasu na plný úvazek.

"Cítím se připravený. Chci ukázat, že do F1 patřím," sdělil Bearman, který má pověst agresivního, ale chytrého závodníka. Haas však nepatří mezi špičkové týmy, a tak bude pro něj klíčové získávat body vždy, když se naskytne příležitost. 

Antonelli je jiný případ. Bez jediného startu ve Velkých cenách usedne rovnou za volant Mercedesu, což jasně ukazuje.

Tým musí v Itala vkládat velkou důvěru, když mu dal místo po sedminásobném mistra světa Lewisi Hamiltonovi. Mladík je britskými médii označován za "nového Schumachera" a mnozí v něm vidí budoucnost stáje z Brackley.

"Je to velká příležitost, ale zároveň obrovská výzva. Budu se snažit učit co nejrychleji," prohlásil  osmnáctiletý talent, kterého Mercedes přivedl přímo ze svých juniorských programů.

Nahradit Hamiltona by byl těžký úkol pro kohokoliv, natož pro nováčka. Ale pokud někdo dokáže takovou výzvu zvládnout, je to podle šéfů Stříbrných šípů právě Antonelli. 

Hadjar je dalším z jezdců juniorky Red Bull, který dostane šanci ve formuli 1. Racing Bulls (dříve AlphaTauri a pak RB) sází na jeho agresivní styl a dravost, což je strategie, která se v minulosti osvědčila.

"Každý z nás tu je z nějakého důvodu," prohodil ledově klidný Hadjar, který bude chtít jít ve stopách jezdců jako Vettel nebo Verstappen, kteří v týmu Red Bullu udělali hvězdné kariéry.

Francouzova výhoda spočívá v tom, že Red Bull mu dává jasnou naději - pokud předvede dobré výkony, může se v budoucnu posunout do hlavního týmu. 

Brazilec Bortoleto je možná nejméně známým jménem z této pětice, ale rozhodně ne outsiderem. Po úspěších v juniorských sériích si vybojoval místo v Sauberu, z něhož bude příští rok tovární tým Audi.

"Je to sen, který se stal skutečností," řekl mladík, který se chce inspirovat legendami jako Ayrton Senna nebo Felipe Massa.

Sauber nepatří mezi top týmy, ale pravidelně dokáže bojovat o body. Pokud Bortoleto využije své šance, mohl by být mezi nováčky černým koněm. 

Odchod veteránů i nováčka

Příchod tolika mladých tváří znamenal také to, že ze startovního zmizelo několik důvěrně známých jmen.

Sergia Péreze Red Bull vypoklonkoval, byť měl podepsanou smlouvu až do roku 2026. Jeho místo zaujal Liam Lawson. Pérez si dělal zálusk na místo v týmu Ferrari ve světovém šampionátu ve vytrvalostních závodech, ale v prvním podniku MS za Scuderii nestartoval.

Talentovaný Franco Colapinto si ve Williamsu pokazil renomé sérií bouraček v závěru minulého ročníku a přišel tak o naději závodit dokonce i za Red Bull. Argentinec nakonec zakotvil v Alpine, kde dostal roli trojky a dýchá na záda Doohanovi.

Colapintova havárie v kvalifikaci v Las Vegas:

Haas po sedmi sezonách opustil Kevin Magnussen. Dán se na rozdíl od svého bývalého mexického soupeře uchytil ve světě endurance. Pilotuje vůz třídy Hypercar značky BMW

Z loňské dvojice Sauberu nedostal další šanci v F1 ani jeden. Velezkušený Valtteri Bottas se vrátil do Mercedesu jako testovač, Číňan Čou Kuan-jü působí ve stejné pozici u Ferrari.

Mohlo by vás zajímat: