8 0 0 19.05.2025
Na začátku května byl jedním z hlavních lákadel výstavy české armády v Plzni. A po několika dnech se při slavnostech i městem projel. Tank Leopard 2A4. Kamion jej přivezl až z Přáslavic na Olomoucku, kde má česká armáda svou základnu těžké techniky.
Ovšem přesun jednoho tanku z Moravy do západních Čech muselo vojsko řešit dlouho dopředu. Je to trochu jako z filmu Na samotě u lesa, kdy si armáda musí nechat potvrdit, jestli a kudy náklad uveze. Jen místo "nejlacinějšího zedníka v kraji" Lorence si vojáci nechávají radit od soukromé brněnské zkušební laboratoře.
Jak vyplývá z Registru smluv, žádost o vyhotovení znaleckého posudku na převoz tanku do Plzně armáda zadala mnoho týdnů předem. Znalecká firma Stráský, Hustý a partneři jí nakonec analýzu sestavili za 108 tisíc korun. Podle dokumentu museli třeba privátní experti prověřit trasu, kudy může náklad projet, identifikovat mosty, které kamion s Leopardem na návěsu unesou, a pak ověřit i jejich aktuální stav.
Nejde přitom o ojedinělý posudek, dle Registru smluv už jich armáda platila několik. Cena se pokaždé uváděla ve vyšších desítkách tisíc korun. A důvod? Jednoduchý: české vojsko totiž těžkne a tuzemská silniční síť pocházející většinově z druhé poloviny totalitního 20. století není na těžkotonážní techniku západní provenience stavěna.
"Většina přeprav moderních tanků se dostává nad zákonem stanovený hmotnostní limit. Souprava, která se skládá z tanku, podvalu a tahače, má dohromady více než 90 tun," vysvětluje Magdalena Dvořáková, mluvčí generálního štábu. "Proto jejich přepravy jsou spojeny s těmito výdaji za statické posudky," doplňuje jedním dechem.
Na základě dříve uzavřené rámcové dohody s laboratoří Stráský, Hustý a partneři si u ní armáda za poslední dva roky objednala už celkem 15 analýz. "Některé z těchto posudků byly zrealizovány ve prospěch přesunů koaličních sil přes území České republiky. Celková částka nepřesáhla limit rámcové dohody, který činí dva miliony korun bez DPH," sumarizuje Dvořáková.
Zásadní roli hraje fakt, že nově pořizovaná technika je daleko těžší než ta stará. Pokud se zaměříme na moravskou 7. mechanizovanou brigádu, srovnání je dost jasné. Zatímco stávající tanky T-72M4CZ váží 48 tun, nově zaváděné stroje německé výroby Leopard 2A4 uvádějí hmotnost 55,2 tuny.
Daleko větší rozdíl pak panuje u pásových bojových vozidel pěchoty, tedy vedle tanků hlavní útočné síly českých pozemních sil. Extrémně zastaralé a dodnes používané obrněnce BVP-2 váží "pouhých" 14 tun, jejich nástupci - švédské stroje CV90 - jsou rovněž o mnoho těžší. Jejich hmotnost výrobce spočítal na 38 tun.
To znamená, že v budoucnu si bude muset armáda objednávat daleko víc "silničních" posudků než dosud. Podle generálního štábu posoudit vhodnost trasy ozbrojené síly vlastními silami nedokážou. "Statické posudky vyžadujeme externě, protože nedisponujeme certifikovanou autoritou oprávněnou vydávat závazný dokument tohoto odborného charakteru," tvrdí mluvčí Dvořáková.
"Tato situace není časově omezená, po dobu mírového stavu jsme povinni respektovat platné zákony tak jako všichni ostatní přepravci. Armáda provádí přepravy tanků i po železnici, kde k takovýmto vícenákladům nedochází. Volba typu přepravy je vždy závislá na její vhodnosti pro splnění daného úkolu," doplnila mluvčí.
Přáslavický tankový prapor by měl dostat celkově 42 tanků Leopard 2A4. K celkem 28 kusům, které Praha získala od Berlína jako kompenzaci za svou pomoc bránící se Ukrajině, si loni přikoupila dalších 14 za 4,8 miliardy korun. K nim by mělo ministerstvo obrany výhledově přikoupit i desítky nejmodernějších Leopardů 2A8.
Za 60 miliard korun si pak vojsko pořizuje i 246 švédských bojových vozidel CV90. První by se měla do Česka dostat již v příštím roce, kompletovat je bude státní podnik VOP CZ.