7 0 0 05.06.2025
Článek rezonoval s mnoha čtenáři a vyvolal vlnu dopisů do redakce, některé byly dokonce v Mladém světě otištěny.
Jedním z pisatelů byl také Oto Šárovec z Ostravy, který se pochlubil, že Hrdličkův cíl, projet celou tehdejší železniční síť, mu zabralo neuvěřitelných 30 let - od roku 1952 až do roku 1982. Šárovec se stal pomyslným prvním "mistrem dráhařem", jak se může titulovat každý člen KŽC s kompletně projetou železniční sítí v dané zemi.
Na začátku bylo neformální setkání několika lidí, kteří rádi projížděli tehdejší tratě. Klíčovým impulzem pro vznik samotného spolku byl dopis dalšího fanouška železnice Milana Kubíčka, který nabídl zorganizování setkání milovníků železnice. Reakce předčila očekávání - Kubíčkovi přišlo na sedmdesát dopisů a první pracovní schůzka se uskutečnila už 20. dubna 1985 v Uherském Hradišti. Odtud byl už jen krůček k založení spolku.
První oficiální setkání Klubu železničních cestovatelů proběhlo 8. června 1985. Všichni účastníci se sešli na nádraží v Přerově a následně absolvovali exkurzi do depa Hulín a projížďku po trati Otrokovice - Gottwaldov střed - Vizovice. Den zakončil večírek v Napajedlech, kde byl KŽC oficiálně založen a prvním předsedou se stal právě Milan Kubíček.
Pavel Surý z Rudice u Uherského Hradiště byl jedním z těch, kdo v roce 1985 reagoval na výzvu Milana Kubíčka v Mladém světě a přihlásil se na první společné setkání budoucího Klubu železničních cestovatelů. Na toto období s odstupem čtyřiceti let vzpomíná s jistou dávkou nostalgie.
"Vlakem jezdím rád zhruba od roku 1974, kdy jsem studoval na dopravní průmyslovce. Podle tehdejšího jízdního řádu ČSD jsem si zavedl sešit, do kterého jsem si zaznamenával, co na dané trati vidím. Přípravu jsem si dělal z dostupných zdrojů předem, zbytek jsem vysledoval z okna. Nejraději jsem proto jezdil vozy řady Balm, odkud se dala trať sledovat zezadu," popisuje svůj způsob projíždění tratí Surý, který později k tomuto koníčku využil i kontrolní jízdy v rámci své pracovní funkce.
Dnes už značku KŽC zná většina železničních nadšenců. Spolek ale už dávno jen nesdružuje podobně "postižené" členy se zájmem o projíždění tratí. Postupně se vyvinul v plnohodnotného železničního dopravce.
Zachránil rovněž muzejní regionální dráhu Česká Kamenice - Kamenický Šenov, kterou zrenovoval a provozuje na ní Kamenický motoráček. A letos slaví úctyhodných 40 let své existence ve velkém stylu.
Slavit se bude v Kamenickém Šenově, Uherském Hradišti i Napajedlech
Milovníci historických vlaků neboli šotoušové se sejdou již tento pátek 6. června na Sklářské lokálce v Kamenickém Šenově. Oslavy budou pokračovat také o víkendu v Uherském Hradišti a Napajedlech.
"V pátek se kromě oslav výročí můžete projet Sklářskou lokálkou do Kamenického Šenova, navštívit zdejší železniční muzeum nebo si dát něco dobrého ve stylové kavárně Druhá kolej, přímo z dřevěného "hytláku". Stihnete i program Festivalu Kamenice, který se koná právě tento víkend v České Kamenici," upozorňuje Roman Hrůza, tiskový mluvčí KŽC.
Pokud patříte mezi šotouše, mohla by vás zaujmout kniha vydaná právě u příležitosti jubilea. Na 700 stránkách nabízí mnoho fotek z provozu výletních vlaků a také z české a evropské železniční sítě. K dostání je v železničním muzeu ve stanici Kamenický Šenov nebo na stránkách KŽC.