Kategorie zpráv

Z nudy v boxech divoký sprint do cíle. Zuřící Verstappen schválně vrazil do Russella

Z nudy v boxech divoký sprint do cíle. Zuřící Verstappen schválně vrazil do Russella; Zdroj foto: Reuters

Třetí v Barceloně dojel Charles Leclerc ve Ferrari. Za ním se umístili oba "kohouti", ale Verstappen dostal 10sekundový trest, který ho poslal až na desátou pozici.

Dlouho se zdálo, že Grand Prix na trati, jejíž teplota dosahovala téměř 50 stupňů Celsia, rozhodnou správně zvolené strategie výměny pneumatik.

Zatímco oba McLareny měnily gumy dvakrát, Red Bull vsadil na tři zastávky v boxech.

Jenže v samém závěru všechno změnil safety car, který z 66 kol dlouhé Velké ceny Španělska udělal fakticky sprint na šest okruhů.

Do závodu odstartovalo pouze 19 pilotů. Lance Stroll po kvalifikaci ze závodu odstoupil kvůli přetrvávajícím problémům s rukou. A protože už absolvoval boj o pole position, Aston Martin nemohl do Grand Prix nasadit rezervního jezdce.

Piastri z pole position vystartoval skvěle, ale Norrise předjel Verstappen. Ztratil také George Russell v Mercedesu, jehož předjela oba Ferrari.

Právě mezi Lewisem Hamiltonem a Charlesem Leclercem se v devátém kole odehrálo první drama na čelních pozicích.

Monačanovi útok nevyšel, ale pak z boxů přišel příkaz, aby Brit svého rivala pustil před sebe.

Norris se postupně "rozjel" a ve 13. okruhu se vrátil před Verstappena na druhou pozici, o kterou hned po startu přišel. 

Po prvních zastávkách v boxech se Verstappen posunul do čela, ale na horké španělské trati dál pokračovala bitva pneumatikových strategií.

Red Bull vsadil na jiné načasování návštěvy mechaniků. Když Nizozemec vyjížděl z depa, zavěsil se za třetího Leclerca. Navíc Verstappen jel na tři zastávky v boxech, zatímco McLaren jen na dvě.

Lidé od Ferrari sice letos zářili rychlostí výměny kol, ale druhý "pit stop" Hamiltona se proměnil v malou noční můru. Brit zastavil svůj vůz příliš blízko u mechaniků, což způsobilo problémy s nasazením kola. Z toho rezultovala ztráta více než dvou sekund a několika pozic v závodě.

Verstappen se po třetí zastávce v depu málem stal obětí kolize s o kolo pomalejším týmovým kolegou Juki Cunodou.

Sedmnáct kol před koncem byli všichni tři uchazeči o vítězství ve stejné pozici, závod dojížděli na nejměkčí směsi pneumatik Pirelli.

V 55. kole všechno absolutně změnil Kimi Antonelli. Nováčkův Mercedes vypověděl poslušnost a zůstal stál ve štěrkové únikové zóně a na trať vyjel safety car.

Piastri, Norris a Verstappen toho využili k další změně gum. Zatímco McLaren nasadil novou směs nejměkčích pneumatik, Verstappen ke svému překvapení dostal nové tvrdé.

"Byla to jediná možnost," zaznělo z Nizozemcova týmového rádia.

Po restartu následoval sprint na šest kol. Verstappen na pomalejších pneumatikách prohrál souboj s Leclercem o třetí pozici.

Verstappen dostal z boxů příkaz pustit před sebe Russella, i když Brit ho předtím téměř vytlačil z trati. Ale když se Brit o to pokusil, vrazil do Mercedesu,

Naopak Piastri a Norris vpředu všem ujeli a kontrolovali třetí letošní double pro "tým papája".

Australan si upevnil vedení v šampionátu, druhý Norris ztrácí deset bodů.

Poté, co Verstappen dostal trest v délce deseti sekund, se ze čtvrté pozice propadl na desátou. Díky tomu se domácí hrdina Fernando Alonso v Aston Martinu dočkal na deváté pozici prvních dvou letošních bodů.

Velká cena Španělska, závod mistrovství světa vozů formule 1 v Barceloně: 1. Piastri (Austr./McLaren) 1:32:57,000, 2. Norris (Brit./McLaren) -2,471, 3. Leclerc (Mon./Ferrari) -7,984, 4. Russell (Brit./Mercedes) -11,359, 5. Hülkenberg (Něm./Sauber) -13,648, 6. Hamilton (Brit./Ferrari) -15,508.

Průběžné pořadí MS (po 9 z 24 závodů): 1. Piastri 186, 2. Norris 176, 3. Verstappen (Niz./Red Bull) 137, 4. Russell 111, 5. Leclerc 94, 6. Hamilton 71.

Pohár konstruktérů: 1. McLaren 362, 2. Mercedes 159, 3. Red Bull 144, 4. Ferrari 165, 5. Williams 54, 6. Haas 26.