41 0 0 26.04.2025
Velká Británie čelí v roce 2025 bezprecedentnímu nárůstu nelegálních přechodů přes Lamanšský průliv. Ten je jednou z nejfrekventovanějších a zároveň nejnebezpečnějších migračních tras v Evropě. Jen za první čtyři měsíce letošního roku připlulo na britské břehy více než osm tisíc migrantů, což znamená 42procentní nárůst oproti stejnému období v roce 2024. Tento dramatický vývoj znovu otevírá otázku, zda stávající migrační politika Londýna skutečně funguje - a jakou úlohu v tomto příběhu hrají lodě humanitárních organizací.
Zásadní moment přišel v polovině dubna, kdy britské úřady zaznamenaly nový denní rekord: Lamanšský průliv překročilo 705 uprchlíků ve dvanácti malých člunech. Celkový počet nelegálních migrantů, kteří dorazili do Velké Británie od začátku roku, tak dosáhl 8888 - nejvyššího čísla v historii pro toto období. Většina z nich míří do Kentu, kde se nachází přeplněná přijímací střediska. Systém se tak podle britských úřadů dostává na hranici své kapacity.
Nevládní organizace jako SOS Méditerranée, Sea-Watch, Louise Michel nebo Mediterranea Saving Humans působí ve Středozemním moři. Jejich lodě zachraňují migranty z vratkých člunů vyplouvajících z Libye a Tuniska. Kritici však tvrdí, že svou přítomností těsně za hranicí libyjských vod vytvářejí takzvaný "pull factor" - tedy motivaci k nebezpečné cestě přes moře s vědomím, že záchrana je nablízku.
Odvolaný ředitel evropské pohraniční agentury Frontex Fabrice Leggeri již v roce 2022 varoval před možnou koordinací mezi převaděčskými sítěmi a nevládními organizacemi, které ve Středozemním moři provádějí záchranné operace. Podle něj existovala vážná podezření, že činnost některých těchto lodí může - byť nevědomky - napomáhat organizovanému převaděčství.
Podobná obvinění se objevila už dříve v jednom z nejznámějších případů tohoto druhu - lodi Iuventa, již provozovala německá organizace Jugend Rettet. Posádka plavidla byla v Itálii obviněna z napomáhání nelegální migraci, po sedmiletém vyšetřování ale italský soud loni v dubnu všechna obvinění smetl ze stolu.
Podezření a kritika se však nadále objevují i v případě dalších lodí. Mezi nejvíce sledované patří Louise Michel, provozovaná anonymní skupinou aktivistů a financovaná britským umělcem Banksym. Loď má na trupu nápis "Máš sílu jednat" (You have the power to act) a pravidelně zasahuje v zóně těsně u libyjských vod. Jen v březnu zachránila více než 300 migrantů během tří dní. Italské úřady opakovaně zadržely Louise Michel kvůli porušení bezpečnostních protokolů.
Podle italského ministra vnitra Mattea Piantedosiho nerespektují aktivisté pravidla a riskují bezpečnost vlastní posádky i zachraňovaných osob. Itálie proto v roce 2024 prosadila zákon, který nevládním organizacím zakazuje provádět vícenásobné záchranné akce bez návratu do přístavu, Louise Michel však tento zákon několikrát porušila.
Kritici upozorňují i na skutečnost, že aktivistické lodě systematicky vyhledávají možnost vylodění právě v Itálii nebo na Maltě - i když geograficky bližší jsou přístavy v Tunisku. Podle italské vlády se jedná o cílený nátlak na evropské země. Italský ministr zahraničí Antonio Tajani prohlásil, že aktivistické lodě slouží jako prostředníci mezi pašeráky a evropskými přístavy. Organizace SOS Méditerranée to odmítá a tvrdí, že libyjské úřady systematicky porušují práva migrantů, a proto nemohou být považovány za "bezpečný přístav".
Migranti, kteří byli zachráněni ve Středozemním moři, se objevují i na britských březích. Podle britské pohraniční služby tvoří stále větší část těchto osob lidé, kteří předtím dorazili do Evropy právě loděmi "neziskovek". "Tito lidé nejsou náhodní uprchlíci - jde o dobře informované skupiny, které využívají každou skulinu v systému. A pomoc aktivistických lodí je jen první kapitolou tohoto příběhu," říká bývalý pracovník britské imigrační služby.
Podle Europolu generuje pašování lidí přes Středozemní moře ročně zisky v řádech miliard eur. Pašeráci v Libyi a Tunisku vybírají tisíce dolarů za místo na lodi, přestože vědí, že člun se pravděpodobně rozpadne několik kilometrů po vyplutí. Jejich naděje spočívá právě v přítomnosti nevládních lodí, které čekají v "záchranné zóně". Navzdory poklesu celkového počtu nelegálních přechodů zůstává Středozemní moře nebezpečnou cestou. V roce 2025 bylo zaznamenáno nejméně 555 úmrtí migrantů v oblasti Středozemního a Atlantického oceánu. Nedávno bylo na řeckém ostrově Farmakonisi nalezeno 39 přeživších a těla dvou žen po potopení lodi s migranty.
Premiér Keir Starmer svolal summit s účastí více než 40 států, kde vyzval k tvrdšímu postupu proti pašerákům i nelegitimní záchraně ze strany aktivistických skupin. Nově vzniklá mezinárodní jednotka má za cíl odhalovat vazby mezi lodními posádkami neziskovek a pašeráckými sítěmi. Rovněž probíhají jednání s Francií o vracení migrantů a rozšíření elektronického monitoringu plavidel nevládních organizací operujících ve Středozemním moři. Starmer na summitu vyzval k tvrdšímu postupu proti pašerákům a označil je za hrozbu srovnatelnou s terorismem. Zdůraznil potřebu sdílení zpravodajských informací a koordinace mezi zeměmi na všech úrovních pašeráckých tras, od severní Afriky a Blízkého východu až po britské ulice.
Na tuto iniciativu bylo vyčleněno 33 milionů liber. Zároveň v současnosti probíhají jednání s Francií o pilotním programu výměny žadatelů o azyl, kdy by Spojené království mohlo vracet určité migranty do Francie výměnou za přijetí osob s oprávněnými nároky, zejména v rámci slučování rodin. Tento krok je součástí širšího úsilí o rozbití pašeráckých sítí a posílení spolupráce v oblasti vymáhání práva. Vláda rovněž plánuje rozšíření elektronického monitoringu plavidel nevládních organizací operujících ve Středozemním moři, aby lépe sledovala jejich aktivity a případné vazby na pašerácké sítě.