1 0 0 13.06.2025
Viswashkumar seděl na místě 11A u okýnka v první řadě ekonomické třídy, které má před sebou místo sedadel volný prostor a nouzový východ. Ten 40letému Britovi indického původu zachránil život.
Přeživší podle agentury Reuters uvedl, že letoun krátce po startu na několik vteřin zastavil a v kabině se rozsvítila zelená a bílá světla. Ucítil, jak se tah motoru zvyšoval, pak sebou letadlo prudce škublo a pilot třesoucím se hlasem křičel nouzový signál Mayday, napsal web The Times of India.
"Sotva minutu po startu mi přišlo, že jen plujeme vzduchem, že je něco špatně. Zdálo se mi, že letadlo zrychluje a míří přímo na ubytovnu," citovala jej agentura AFP. Stroj pak ve vší rychlosti do budovy narazil, načež se kabina zalila horkem a letadlo rozlomilo na kusy.
"Nechápu, jak jsem mohl přežít. Chvíli jsem si myslel, že také umřu. Snažil jsem se odpoutat od sedadla a utéct, kudy se dalo. Protější stranu letadla blokovala zeď budovy, takže odtamtud nikdo nemohl vylézt. Moje strana ale spadla na zem a já viděl, že je tam díra, takže když se rozbil nouzový východ, vyskočil jsem ven," řekl Viswashkumar, před jehož očima zemřela letuška spolu s dalšími lidmi.
Nouzovým východem vyskočil naslepo, protože byl všude kouř a trosky. Podle jeho rodiny, se kterou se po nehodě spojil, dopadl na zem a upadl do bezvědomí, než otevřel oči a uvědomil si, že přežil.
Lékaři uvedli, že Viswashkumar neutrpěl žádná vážnější zranění kromě popálenin na levé ruce. Dosvědčuje to video pořízené bezprostředně po nehodě, na němž lidé obklopují Brita, který v zakrváceném triku a s modřinami kulhá po ulici směrem k sanitce.
Viswashkumar je momentálně v ahmadábádské nemocnici, na jehož personál měl jedinou otázku ohledně pasažéra ze sedadla 11J. "Kde je můj bratr?"
Pád na lékařskou ubytovnu si podle úřadů vyžádal nejméně čtyři mrtvé mediky, přičemž 30 dalších utrpělo zranění. Kromě 241 cestujících o život přišlo i 24 lidí na zemi, čísla ale ještě nejsou definitivní. Úřady dnes pokračují v pátrání po pohřešovaných a nalezly mimo jiné první ze dvou černých skříněk.
Spoj AI 171 směřující ze západoindického Ahmadábádu na londýnské letiště Gatwick vzlétl ve čtvrtek v 10:08 SELČ. Krátce po startu vyslal nouzový signál, přestal se ozývat a zhruba po minutě se zřítil na lékařskou ubytovnu v obydlené části města za letištěm. Na palubě Boeingu 787-8 Dreamliner byli dva piloti, deset členů posádky a 230 cestujících, z nichž 169 pocházelo z Indie, 53 z Británie, sedm z Portugalska a jeden z Kanady. Příčiny neštěstí se vyšetřují.
Čtvrteční nehoda je nejhorší od roku 2014, kdy se na východě Ukrajiny zřítil malajsijský Boeing 777 na lince MH17 s 298 lidmi na palubě, z nichž nikdo nepřežil. Nejhorší leteckou nehodou na indickém území je ta z 12. listopadu 1996, kdy se 70 kilometrů od Dillí srazil Boeing 747 saúdskoarabských aerolinií a kazašský Iljušin-76. Všech 349 cestujících zahynulo.
Dosud nejtragičtější nehodou letadel je srážka dvou Boeingů 747 na letišti na Kanárských ostrovech, při které v březnu 1977 zahynulo 583 lidí.