Kategorie zpráv

Tanec ocelových dravců nad Prahou. Na obřím cvičení zachraňují i "bombardují"

Tanec ocelových dravců nad Prahou. Na obřím cvičení zachraňují i "bombardují"; Zdroj foto: Viet Tran

Vrtulníky vzlétly z 24. základny dopravního letectva v Kbelích, jež spadá pod Vzdušné síly Armády České republiky. Součástí základny je také vrtulníková letka, která plní široké spektrum úkolů od přepravy přes leteckou požární asistenci až po zajištění letecké záchranné služby.

"Jedním z klíčových úkolů letky je také služba pátrání a záchrany - Search and Rescue (SAR), kterou nepřetržitě zajišťujeme," uvedl před novináři brigádní generál a velitel základny Jaroslav Falta. Hlavním úkolem této služby je v případě leteckého neštěstí lokalizovat místo dopadu, poskytnout první pomoc a zabezpečit osoby na místě.

Podle české armády je Galileo největší záchranářské cvičení vrtulníkových posádek z Evropy. V roce 2023 se uskutečnilo v Německu, kde česká posádka zvítězila, a mohla proto uspořádat cvičení právě v Česku.

V tuzemsku se akce koná poprvé, přiletěly na ni posádky z Německa, Norska, Španělska, Litvy, Slovenska, Belgie a Rakouska. Cvičení potrvá až do pátku.

Letos jsou k vidění různé stroje, například norská AW-101 SAR Queen, rakouský letoun Cessna 182, litevský AS-365 Dauphin nebo belgický dvoumotorový vrtulník NH-90.

Úkoly? Záchrana figurín i "bombardování"

Posádky obdržely v rámci cvičení šifrované instrukce, podle nichž musí dorazit na určená místa. Po cestě plní různé úkoly, jejichž splnění je bodově hodnoceno. Mezi další úkoly, které posádky musí splnit, patří například vytažení figuríny z nepřístupného terénu jeřábem do vrtulníku.

Další úkol zahrnuje přesné přistání na vymezený prostor či "bombardování", tedy shazování předmětů přesně na cíl v improvizovaných podmínkách.

"Náš program začal přeletem formace dvanácti vrtulníků do linie, kde byl začátek celé navigační soutěže," řekl v úterý odpoledne pilot Ján Lehet. Vlastní navigační část označil za poměrně náročnou. Posádky měly jen třicet minut na přípravu trasy a rozvržení úkolů.

"Dostaneme obálku, v níž je rozstříhaná, nesouvislá mapa. Je tam směsice primárních a sekundárních úkolů," popsal Lehet. Posádka si podle ní musí stanovit priority. "Po třiceti minutách se obálka zapečetí a posádka jde na start v přesně stanovený čas. Poté dostane obálku zpátky a pokračuje podle programu," vysvětlil.

Obtížnost jako při ostré akci, hodnotí pilot

V úterý v rámci soutěže letěli přes Labskou přehradu, kde vyhledávali záchranný člun. "Odtamtud jsme pokračovali dál přes další body, abychom byli včas tady ve Kbelích," řekl palubní záchranář David Zich. Následoval další úkol, kterým bylo jeřábování a přistání na přesnost. Poté se týmy přesouvaly na lezeckou zeď.

Lehet uvedl, že model soutěže odpovídá i reálným podmínkám. "Naše letka plní především lety pro záchranu lidského života. A tam vlastně taky nemáte žádný čas na přípravu. Musíte být schopni plnit úkol víceméně okamžitě, na výzvu. Takže se to hodně podobalo," dodal.

"Rád bych připomněl, že nejde jen o cvičení a soutěže. Naše posádky se významně podílely na skutečných záchranných operacích, například při rozsáhlém požáru ve Hřensku nebo při loňských povodních, kde doslova zachraňovaly lidské životy," uvedl generál Falta.