Kategorie zpráv

Umělá inteligence je příležitostí. Studenti to chápou, zbývá přesvědčit učitele

Umělá inteligence je příležitostí. Studenti to chápou, zbývá přesvědčit učitele; Zdroj foto: Shutterstock

"Vždy se mluvilo o překotném rozvoji informačních technologií, ale umělá inteligence předčila vše dosud řečené - během dvou let AI vstoupila do běžného života celé společnosti," uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky.

Pochopit ji a správně používat není úkolem jen menší skupiny ajťáků, ale všech uživatelů moderních online aplikací. "A škola v této edukaci hraje významnou roli. Zvlášť ve středoškolském vzdělávání je rozmach možností umělé inteligence velká výzva, jelikož sami studenti nástroje generativní AI, jako je ChatGPT, Photomath, Google Gemini, Microsoft Copilot a další, běžně používají. A oproti učitelům v tom mají často značný náskok," dodává Vodička.

Změna stylu

Před dvěma lety uskutečnila Česká asociace umělé inteligence výzkum mezi učiteli základních a středních škol o jejich vztahu k AI. Téměř polovina pedagogů tehdy vyjádřila obavy, že umělá inteligence povede k "zhloupnutí" lidí a s její náležitostí do školního prostředí souhlasilo jen 19 procent dotázaných. Dnes už je situace opačná.

Přibývá pedagogů, kteří umělou inteligenci přijali za skvělého pomocníka, například v přípravě do hodin, pro personalizaci výuky nebo v tvorbě a hodnocení testů. Přímo ve výuce ji hojně využívají jazykáři, ale i učitelé matematiky. Není to jen o zjednodušení práce učitele, výstupy z AI samozřejmě přichází také směrem od studentů, takže je třeba tomu přizpůsobit styl výuky.

Ještě před dvěma lety podporovalo využívání umělé inteligence ve výuce pouhých 22,5 procenta ředitelů škol. V tom je patrný posun vpřed, praktické využití AI při vyučování má ale v českých školách stále mezery.

"Záleží na jednotlivých pedagozích, jak citlivě dokáží umělou inteligenci se všemi výhodami i riziky do výuky zahrnout. Učitelům, kteří byli už dřív zvyklí se na hodiny připravovat s pomocí internetu a vzdělávat žáky podle aktuálních trendů, šetří nástroje AI spoustu času. Pak jsou tu ale učitelé, kteří nemají chuť ve výuce cokoli měnit a dokola čerpají z letitých materiálů. Ti pak musí počítat s tím, že například tradiční zadávání úkolů už studenti s pomocí AI dokáží vyřešit během chvilky a přínos takové domácí přípravy se rychle vytrácí," míní Vodička.

Učitelé mají respekt

S tím souhlasí Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka vzdělávací organizace JA Czech, která školám nabízí výukové programy přímo zaměřené na pochopení AI. Jejími školeními prošlo v roce 2024 přes 100 učitelů.

"Aktuálně je implementace AI na středních školách náročná, hlavně kvůli rigidní struktuře školních vzdělávacích programů. Školy se snaží zařazovat nové přístupy, například prostřednictvím disponibilních hodin, ale stále jsou zde překážky, které zahrnují hlavně časovou náročnost příprav, nedostatek finančních zdrojů a učitele, kteří se zdráhají učit AI kvůli své nízké ‚odbornosti‘. Těch je z našich zkušeností zhruba 50 procent," popsala odbornice na vzdělávání v AI.

Cílem je ukázat učitelům i žákům, že umělá inteligence nemusí sloužit jen k rychlému vypracování domácího úkolu nebo opsání testu, ale může inspirovat a naučit spoustu nového.

Důraz na kritické myšlení

"Věříme, že AI není jen nástrojem, ale i příležitostí, jak žákům ukázat, že inovace a kreativita jdou ruku v ruce s jejich vlastní budoucností. Generativní AI jako ChatGPT, Perplexity nebo Google Gemini už nyní pomáhají studentům při studiu jazyků, psaní esejí nebo řešení komplexních problémů, například v matematice. Studenti si zvykli klást AI dotazy na všemožná témata a dostávat srozumitelné odpovědi. Tím spíš je nutné ve školách klást důraz na schopnost kriticky myslet a zvyšovat povědomí o etice a technologiích, včetně pochopení rizik s AI spojených," vysvětlila Káninská Repková.

Podle nejnovějšího výzkumu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého se na základních a středních školách s nástroji AI pravidelně setkává 26 procent žáků. Naopak více než čtvrtina o umělé inteligenci ve škole nikdy neslyšela. "Umělá inteligence nabízí skvělé nástroje všem uživatelům technologií, ve školství je ale nutné hodně brzdit, kdy a jak je dětem povolit používat, aby z nich nevyrostly pouze komunikátoři s AI.

Chceme-li, aby nám umělá inteligence sloužila dobře a generovala správné výsledky, je třeba se umět ptát, pokládat jasně formulované dotazy, a to bez základních vědomostí o jakékoli problematice dost dobře nejde. Je na učitelích, aby nalezli tu hranici, kdy žáci mohou ve vyučování s AI pracovat, objevovat, co dokáže, a kdy pedagog řekne ne, teď se potřebujeme látku naučit přesně s danými postupy, dostat ji do hlavy a teprve v následujícím kroku můžeme věc rozvíjet s umělou inteligencí," podotkl Martin Vodička.

Obavy, že by kvůli umělé inteligenci mladá generace "přestala myslet", odborníci nemají. Pro studenty jsou nové technologie přirozenou součástí života, používají je, aby si spoustu věcí usnadnili, a nebojí se experimentovat.

"Když jsme letos vyhlásili téma 4. ročníku programu Solve for Tomorrow pro náctileté inovátory - AI: Cesta k udržitelnější budoucnosti?, ani jsme netušili, jak zajímavé nápady na projekty s enviromentálním a sociálním přesahem se nám sejdou," uvádí například Zuzana Mravík Zelenická, CSR manažerka Samsungu. Studenti podle ní nevyužili umělou inteligenci k vytvoření samotného nápadu. "Z toho usuzujeme, že studenti vnímají umělou inteligenci jako užitečný nástroj, a ne nutně jako něco, co nás nebo je nahradí, a to si myslím je důležité, odpovědný přístup k AI, který bychom chtěli kultivovat," sdělila Mravík Zelenická.