3 0 0 03.08.2025
Metropole Finska patří s necelými 690.000 obyvateli k nejmenším hlavním městům EU. V okolí Helsinek ale žije a dojíždí do nich zhruba 1,5 milionu lidí.
Dopravní inženýr z městského oddělení pro životní prostředí, Roni Utriainen, finskému tisku řekl, že úspěšnou statistiku lze připsat "mnoha faktorům, ale rychlostní limity jsou jedním z nejdůležitějších".
Riziko úmrtí chodců se podle statistik snižuje na polovinu s poklesem rychlosti nárazu automobilu ze 40 na 30 kilometrů v hodině. Helsinky zavedly spodní limit v roce 2021 ve většině obytných oblastí města a v centru.
V celé EU se loni počet úmrtí na silnicích snížil o tři procenta. O rok dříve v roce 2023 takto v unijních městech zemřelo 7807 lidí.
Nehody s tragickými následky bývají v metropolitních oblastech běžné. Celý rok bez nehody je pro většinu měst - natož pro evropskou metropoli - pozoruhodný výkon, upozorňuje Politico.
V Praze, kde je povolená rychlost 50 kilometrů v hodině, zemřelo při dopravních nehodách 21 lidí loni i v roce 2023. V první polovině letošního roku pražští policisté zaznamenali devět úmrtí, ve stejném období loni pak deset.
Helsinky se nulou v této smutné statistice nechlubí poprvé. Žádný chodec ani cyklista tam celý rok nezemřel už v roce 2019.