1 0 0 08.05.2025
Nikdo dodnes nemůže s jistotou říct, zda byl Hieronymus Bosch heretik okouzlený okultismem, bohabojný středověký křesťan nebo bohém, který se malbou obrazů s fantaskními výjevy prostě jen bavil a provokoval. Zobrazoval biblické motivy, hříchy lidstva a démony pod vlivem kázání tehdejší katolické církve, nebo je naopak magický svět jeho obrazů odrazem podvědomí a vzkazem pro zasvěcené mystiky? Nizozemský současník Leonarda da Vinciho nebo Albrechta Dürera totiž vytvořil dílo, které se dodnes vymyká jednotné a jasné interpretaci.
Co si taky počít s podivuhodným gejzírem fantazie, v němž defilují lidsko-zvířecí příšery a ožívají snové vize? Lidé s křídly, skřeti s tváří hlodavců či ptáků, ryby s lidskýma nohama, rostliny vyrůstající z těla, andělé i ďábelské stvůry, mystické symboly jako vejce, půlměsíc, havran, jablko nebo klíč. Mnohovrstevnaté významy, které se mohou skrývat v díle "praotce všech surrealistů", přímo vybízejí k opakovaným pokusům o vysvětlení.
Bosch byl a je vykládán nejen čistě vědecky, ale také na základě alchymie, kabaly, astrologie, teologie, psychoanalýzy, nebo i z holandského folkloru, rčení a přísloví. Odborníci se přou i o to, zda pracoval sám, nebo měl podle dobového zvyku svou malířskou dílnu s učedníky, a tudíž jsou některé obrazy dílem jeho žáků, nikoli jen jeho samotného. (Určité části obrazů údajně maloval levák a jiné pravák). Bosch vlastní rukou podepsal pouze sedm svých děl a jen o pětadvaceti mohou znalci s jistotou říct, že jejich autorem je právě on. Dodnes je kolem jeho osoby víc otázek než odpovědí. Bosch fascinuje stále.
Boschova ďábelsky nejednoznačná tvorba přitahuje spekulace jako magnet. Například v případě jeho asi nejznámějšího obrazu Zahrada pozemských rozkoší se nejednou v historii mluvilo o tom, že Bosch svůj triptych nevytvořil jako alegorii křesťanského ráje, země a trestajícího pekla, ale na zakázku pro sektu nizozemských adamitů. Bratři a sestry svobodného ducha (jak si sdružení také říkalo) bylo heretické hnutí, které se hlásilo k myšlence, že spojení s Bohem je možné i bez církve, ctnostných skutků a svátostí, jen prostřednictvím lásky. Velmistr této duchovně-mystické skupiny údajně Boschovi svěřil tajné obrazy adamitského ráje a pekla, jejichž výjevy pak malíř odhalil ve svých dílech. Skutečné důkazy však neexistují. Zahrada byla historicky nejčastěji vykládána jako morální kázání o hříchu a trestu, později v něm někteří nacházeli celou řadu alchymistických symbolů a někdy bývá triptych označován jako první eroticky uvolněný obraz středověku, jako přitakání nevědomí.
Všední život Hieronyma Bosche ale zřejmě nebyl tak démonický jako jeho dílo. Těsně po smrti o něm jeho současníci mluvili jako o "jednom z nejzámožnějších občanů města, který trávil život mezi dílnou a kostelem, ponořený do práce, vytížený starostmi o svůj majetek a pilně navštěvující sezení ctěného zbožného bratrstva, jehož byl váženým členem," píše se v monografii Bosch Dina Buzzatiho a Mii Cinottiové. O malíři samotném, o jeho charakteru, vzdělání nebo názorech na umění, toho stále víme jen velmi málo. Bosch po sobě nezanechal žádný deník ani zápisky, a tak legenda šířící se kolem jeho osoby často nahrazuje skutečnost. Jedny z mála písemných dokladů se nacházejí zejména v účetních knihách bohatého a vlivného Bratrstva Notre-Dame, ke kterému Bosch patřil a které mimo řádových kněží a světských osob sdružovalo také umělce podílející se na výzdobě kaplí a jejich fasád.
Datum Hieronymova příchodu na svět životopisci podle dostupných informací odhadují na rok 1450, a to podle jeho portrétu, který ho zachycoval nedlouho před smrtí asi šedesátiletého. Narodil se v holandském městě ´s-Hertogenbosch jako Jheronimus van Aken. Jeho rod pochází z německých Cách (holandsky Aken). Dědeček Jan van Aken byl malíř, stejně jako čtyři z jeho pěti synů, mezi nimi i Boschův otec Anthonius van Aken. Mladý Hieronymus se tedy výtvarnému řemeslu měl od koho učit.
Jeho jméno se poprvé objevuje v městských záznamech z roku 1474, kde je jmenován vedle svých dvou bratrů a sestry. Malovat začal zřejmě už v dětství a známým se stal ještě za svého života. Přibližně v roce 1481 se oženil s téměř o dvacet let starší ženou jménem Aleyt van der Mervenn. Poměrně bohatá patricijka dostala věnem dům a pozemky v nedaleké vesnici Oirschot, kam se také oba manželé po svatbě přestěhovali. Bosch pocházel ze skromných poměrů a tento sňatek mu přinesl významnější společenské postavení (daně, které platil, byly podle dobových záznamů jedny z nejvyšších ve městě).
Dobré finanční zázemí spolu s přízní tehdejších mocných, zejména španělského krále Filipa II., mu zřejmě umožnily tvořit i díla, v nichž by církev snadno mohla najít projevy kacířství. Ačkoli bylo v době renesance u malířů zvykem, že cestovali pro inspiraci například do Itálie i dál, Hieronymus celý život strávil ve svém rodném ´s-Hertogenboschi, případně jeho blízkém okolí. Pověst jeho výstředních obrazů však cestovala za něj - dílo provokovalo a lákalo milovníky umění, takže za ním často přijížděly návštěvy ze zahraničí.
Někdy kolem roku 1486 byl Bosch přijat mezi členy již zmíněného Bratrstva Notre-Dame, které hrálo důležitou úlohu v náboženském i kulturním životě. Hieronymus nebyl jediný z malířské rodiny van Akenů, kdo vstoupil do jeho řad. V roce 1488 předsedal výročnímu, tzv. labutímu banketu a roku 1504 uspořádal pro členy bratrstva výroční hostinu. V témže roce si u něj burgundský vévoda Filip Sličný objednal obraz Posledního soudu, na němž mělo být vyobrazeno peklo a ráj.
Bratrstvo umělci poskytovalo jisté finanční příjmy a on pro něj na oplátku občas tvořil téměř zdarma. Roku 1493 například navrhl vitráže do nové kaple v kostele sv. Jana, o kterou bratrstvo pečovalo. Roku 1511 zase navrhoval kříž, o rok později svícen. Vzhledem k symbolickým částkám, které za tyto práce obdržel, je zřejmé, že se jednalo o jeho dary sdružení. Právě v zápisech Bratrstva Notre-Dame je také zaznamenáno Boschovo úmrtí v roce 1516. Zádušní mše se uskutečnila 9. srpna v katedrále svatého Jana v ´s-Hertogenboschi a zúčastnilo se jí mnoho malířových přátel.
"V zobrazení podivných a děsivých zdání a odporných snů byl jedinečný a vskutku božský," napsal o Boschovi italský malíř G. P. Lomazzo v roce 1584. Deformované lidské obličeje i těla, podivná zvířata, stroje, přízraky a zběsilé výjevy pekla, které se objevovaly na jeho plátnech, vedly některé jeho současníky k závěru, že on sám musí být šílenec ve službách samotného ďábla. Jeden z Boschových prvních vykladatelů J. de Sigüenza však o něm na začátku sedmnáctého století napsal: "Rozdíl mezi pracemi tohoto muže a ostatních malířů podle mě záleží v tom, že ostatní se snaží malovat člověka tak, jak se jeví zvenčí, zatímco on má odvahu malovat jej takového, jaký je ve svém nitru."
Španělský humanista a teoretik umění Felipe de Guevara o Boschovi tvrdil, že byl pokládán skoro za "vynálezce nestvůr a přízraků". Není divu, zatímco jeho kolegové malovali objekty čistě reálné a drželi se tradice, Bosch se pouštěl na pole fantazie, představ a hluboké symboliky. Měl své odpůrce i obdivovatele. Jeho obrazy sbíral král Filip II. Habsburský (nakonec jich vlastnil neuvěřitelných 36 z celkových 40) nebo tehdejší benátský dóže. Svým výtvarným stylem ovlivnil vlámského malíře Pietra Brueghela staršího a později Francisca Goyu.
Pak ale zájem o Bosche opadl a k životu ho probudili až surrealisté - inspiroval zejména Joana Miró nebo Salvadora Dalího. Jeho krajina je totiž krajinou snů a nočních můr, v níž surrealisté viděli jedno velké otevřené okno do podvědomí, které tak vzývali. I když dnes už těžko rozkryjeme, zda si Hieronymus Bosch jen hrál s gejzírem své imaginace, nebo chtěl pod vlivem tajných sekt symbolicky sdělit jakousi vyšší pravdu, jisté je, že jeho obrazy nenudí ani po více než pěti stech letech.