3 0 0 07.09.2025
Přijde mi, že mužská část populace je o měsíčkách obecně málo informovaná a často k nim přistupuje jako k něčemu, co je trochu otravné. Přišlo mi to líto a trápilo mě to, protože se to pak projevuje v komunikaci s obzvlášť středoškolskými dětmi. Přišlo mi tedy důležité se o téma zajímat, byť jsem chlap a na hromadných dětských akcích by jako vedoucí měli podle mě být zástupci obou pohlaví.
Asi ano a pramení to podle mě hlavně z nevědomosti. Že to muži obecně prostě často nechtějí vůbec řešit. Ale mně přijde důležité, aby to mužská populace začala vnímat, víc to brát a zajímat se o to. Protože ať chceme, nebo ne, je to součástí života, která tady bude pořád. A měla by tak být v povědomí nejen holek, ale taky kluků.
Nejvíc jsem to v sobě začal řešit v době, kdy jsem dělal instruktora vodní turistiky v jedné firmě. Přijde mi, že obecně s vodou je to spjaté hodně, protože ačkoli vás menstruace nijak nemusí omezovat, tady se přece jen musí hledět na hygienu. Klienti té firmy byli často žákyně a žáci osmé a deváté třídy nebo prvních tří ročníku gymnázia. Jezdí na školní výlety, stmelovací akce a podobně. Nechci všechny strkat do jednoho pytle, ale viděl jsem, že se často stalo, že dívka dostala měsíčky nečekaně nebo poprvé a oni s ní nekomunikovali citlivě. Zněly hlášky typu: 'No jéžiš, tak máš krámy. Nebo kecáš a jen se ti nechce na vodu.'
Říkal jsem si, že takový člověk by se měl hned sebrat a jet domů a rozhodně nepracovat s dětmi. Protože myslím, že slečny, kterým se to třeba nečekaně poprvé stane v lodi na vodě, ale vlastně kdekoli a nejsou na to zrovna připravené, jsou zaskočené případnou nehodou. Mně taková komunikace vadila, trápilo mě to. Viděl jsem, jak se na ni dívají i děti okolo, a proto jsem se o to začal zajímat. Je možné, že to taková slečna může říct kamarádkám, ale v jejich věku je možné, že ani ony nebudou vědět, co a jak. A tak jdou samozřejmě za instruktorem, který leckdy na akci s menším počtem dětí může být i sám. Anebo se vůbec stydí zvednout z lodě.
České řeky mají často málo vody a hodně jezů, kde se lodě musí přenášet. Když vidím na dívce, že nechce z lodi vylézt a ještě má přes klín hozenou mikinu a vymýšlí, proč nemůže vstát, tak mi to přece hned sepne. Většina tělocvikářů v takové chvíli buď dělá, že to nevidí, anebo má nevhodné komentáře. Já jsem to začal dělat tak, že do běžné lékárničky jsem si dal sáček nadepsaný "měsíčky" a do něj vložky, intimní vložky i tampony. Pak za slečnou zajdu a jen jí řeknu, že vidím, že jí není dobře a jestli má nějaký zdravotní problém. Ať si vezme lékárničku, najde si v ní, co je potřeba, a my na ni v pohodě počkáme. Nebo taky s námi nemusí pokračovat, můžeme zavolat domů a počkat na rodiče. Moc se v tom nebabrám a rozhodně jí přede všemi to, co potřebuje, nedávám rovnou do rukou. Abych jí před partou neuškodil.
Když slečna neví vůbec, co má dělat, tak jí nabídnu pomoc v tom, že třeba seženu poblíž nějakou paní, která by jí mohla poradit. Obzvlášť v okolí našich řek to není vůbec problém. Případně bych byl asi schopen a ochoten poradit i já sám, ale chápu, že kvůli předsudkům ve společnosti by to mohlo děvčatům připadat divné.
Učil jsem se lepit vložky, zjistit, jaký je mezi nimi rozdíl a že jsou to vlastně samolepky. Řešil jsem, která strana se lepí nahoru a která dolu. Nejdřív jsem si s sebou totiž vybavení bral, ale vlastně jsem vůbec nevěděl, jak se používá. Zasvěcené odbornice okolo mě mi vše ukazovaly a vysvětlovaly. Ale základ byl vůbec rozumět tomu, jakých orgánů se to týká a proč, jak probíhá celý cyklus, čím se vyznačuje která fáze. Aby se tohle člověk dozvěděl, tak se ale musí vůbec začít o téma zajímat.
Přijde mi, že cukry k měsíčkům prostě patří stejně, jako k tomu patří ty nepříjemné věci jako bolest, krev, pláč. Ale taky sladkosti jako nutela, čokoláda a hlavně pochopení a soucit. Snažím se do té holky co nejvíc vcítit a pochopit ji. Nelámat to s ní, netrápit ji ničím, prostě být empatický. Některá může být v pohodě a některá se může vážně trápit.
To už se mi párkrát taky stalo. Obzvlášť při jednodenních akcích s sebou většinou děti náhradní oblečení nenosí. Takže jsem už půjčoval i svoje náhradní kraťasy.
Určitě. Možná ještě víc než na těch školách, protože do šaten institucí se většinou dostanou jen lidé, kteří si tam zaplatili vstupy nebo kroužky a tohle by měl být pro ně přirozený servis.
Moc bych si přál, aby nikdy nemuseli. Ale spíš než volat, jestli jsou na místě dostupné vložky a někdo empatický, bych rodičům doporučil, aby dávali děti na kvalitní volnočasové aktivity, které organizují prověření instruktoři a vedoucí.
Přijde mi, že se víc hodí k mému pohledu na věc. Dělá z té věci takovou větší pohodu, je roztomilé.
Já toho nejsem zastánce. A přijde mi, že instruktor na rozdíl třeba od učitele si může víc dovolit mluvit tak, jak mu narostla pusa. Já používám označení, která znám z dětství.